Skip to main content
فهرست مقالات

سعادتمندان از نظر قرآن

نویسنده:

(6 صفحه - از 22 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، خدا، تفسیر، تفسیر القرآن، رستگارانند، انفاق، ایمان، نور، طبرسی، رسول خدا ( ص )

خلاصه ماشینی: "» غرض از تعبیر بالا این است که بفهماند،قرآن کریم نوری‌ است که راه زندگی و آن طریقی را روشن می‌سازد که انسان باید برای رسیدن به سعادت و کمال خود بپیماید[طباطبائی،المیزان‌ فی تفسیر القرآن،ج 8،ص 292،ترجمه‌ی آن،ج 8،ص‌ 414]. 6. مؤمنان مطیع « انما کان قول المؤمنین اذا دعوا الی الله و رسوله لیحکم بینهم‌ ان یقولوا سمعنا و اطعنا و اولئک هم المفلحون [نور15/]:سخن‌ مؤمنان،هنگامی که به‌سوی خدا و رسولش دعوت شوند تا میان‌ آنان داوری کند،تنها این است که می‌گویند:شنیدیم و اطلاعت‌ کردیم،واین‌ها همان رستگاران واقعی هستند. معنای جمله این‌طور است:آن‌هایی که توبه کرده و ایمان آورده و عمل صالح کرده‌اند،درانتظار رستگاری باشند[طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن،ج 61،ص 66،ترجمه‌ی آن،ج 61، ص 99]. خلاصه،انفاق در راه خدا که اسلام بدان سفارش‌ کرده است،تنها برای این نیست که اختلاف طبقاتی از بین‌ برود،بلکه رژیم تربیتی و تمرینی است که با ممارست در آن، فضیلت سخا و کرامت نفس در شما ورزیده می‌شود [طباطبائی،المیزان فی تفسیر القرآن،ج 91،ص 753، ترجمه‌ی آن،ج 91،ص 226]. امام صادق(ع)فرمود:«کسی‌که‌ زکات مالش را ادا کند،پس البته خدا او را از بخل نفسش‌ نگاه داشته است»[طبرسی،مجمع البیان فی تفسیر القرآن،ج 5،ص 103،ترجمه‌ی آن،ج 52،ص 97]. «شح»به‌ معنای بخل توأم با حرص است و می‌دانیم این دو صفت رذیله،از بزرگ‌ترین موانع رستگاری انسان به دامن لطف الهی زند و با تمام وجودش از او تقاضا کند و در خودسازی و تهذیب نفس بکوشد و از این دو رذیله نجات یابد،سعادت خود را تضمین کرده است‌ [مکارم شیرازی،تفسیر نمونه،ج 42،ص 112]."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.