Skip to main content
فهرست مقالات

نگاره ای از سلطان محمد

نویسنده:

(4 صفحه - از 92 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : نگاره ،نگارگر ،حافظ ،فیگورها ،سلطان محمد ،رنگ ،تصویر ،پلان ،مستی ،عرفانی ،مادی ،تقابل ،نظم ،نگارگر دیدگان عرفانی حافظ ،پوشش ،ترکیب‌بندی ،ترکیب‌بندی اثر برمبنای تقابل نظم ،حرکت ،سمت ،ایجاد تقابل میان رنگ ،اثر ،عناصر ،حرکات فیگورها ،دیوان حافظ ،فضای عرفانی شعر و نگاره ،چهره ،پلان اول ،حرکت عناصر تصویر به سمت ،بخش میانی تصویر ،تحلیل

خلاصه ماشینی:

"در این اثر،نگارگر هریک از بخش‌های نگاره را برمبنای یک بیت از این غزل ترسیم کرده‌ و ترکیب‌بندی خاصی را با توجه به انسجام شعر پدید آورده است تا جایی‌ که خود حافظ نیز در میان جمع حضور دارد. از آن‌جا که در این فضا از تعدد فیگورها کاسته‌ و بخش‌های بیشتری از بنا در آن تصویر شده،نوعی سکون‌ و آرامش نسبت به بخش پیش زمینه در آن به چشم می‌خورد. در این فضاها از تعداد فیگورها نسبت به فضای پیش زمینه کاسته شده که‌ این امر به تمرکز چشم در قسمت‌های موردنظر نگارگر کمک شایانی‌ نموده است. نگارگر با ایجاد تقابل میان رنگ و جنب و جوش نهفته در حرکات‌ فیگورهای پیش زمینه و برای القای حالت از خودبیخودی و بی‌خبری آنها از ترکیب رنگ‌های سرد و بدون درخشش استفاده کرده است. در این فضا با آن‌که پیر جام به دست با پوشش‌ آبی در مقابل جوان می‌فروش با پوشش قرمز قرار گرفته و قاعدتا رنگ‌ قرمز تأثیرگذارتر از آبی است،اما نگارگر به جهت تأکید بیشتر بر شخصیت‌ مرکزی،رنگ قرمز را با استفاده از لکه‌های سبز رنگ تعدیل کرده و به‌ نوعی در کنار رنگ غالب خمره‌ها از درخشش آن کاسته است. رنگ طلایی که به عنوان پس زمینه و رنگ آسمان‌ در این‌جا به کار رفته،تداعی‌کننده‌ی نور خورشید است اما این نور تنها بخش‌هایی از تصویر را تحت تأثیر قرار داده است و قسمت اعظم آن در فضای پس زمینه‌ی فرشتگان دیده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.