خلاصه ماشینی:
"(تصویرتصویر) فصل اول با عنوان«رفتار مصرف کننده در بازار»به بازار محصول میپردازد و یکی از بازیگران این بازار را مصرف کننده میداند که متقاضی کالاها و خدمات تولید شده است و انگیزهی انتخاب در او،رسیدن به بهرهمندی و رضایت هر چه بیشتر است.
این فصل قواعد حاکم بر رفتار بنگاه را مورد بررسی قرار میدهد و شرایط بنگاههای اقتصادی را به منظور در نظر گرفتن حالتی به عنوان مبنا،رقابتی کامل میداند که نقطهی مقابل آن شرایط انحصاری است و معتقد است که بنگاه تولیدی در صدد کسب حداکثر سود از فعالیتهای تولیدی خود است.
یعنی از داراییها انتظار بازده دارند و از سوی دیگر در نگهداری هر گونه دارایی در طول زمان،همواره نوعی عدم اطمینان به درجات مختلف وجود دارد:که این نا اطمینانی منشأ مخاطره است.
در این الگو دولت تصمیمات اقتصادی را اتخاذ میکند و ویژگیها و اهدافی برای کل نظام و یا جامعه ترسیم شده است و تمایلات و خواستههای آحاد مردم نه تنها لزوما با این اهداف کلی هم خوانی ندارد،بلکه در بسیاری موارد،متعارض نیز شناخته میشود.
اگر بخواهیم کل اقتصاد را مطالعه کنیم،باید نتایج این تصمیمات را که در قالب عرضه کالاها،خدمات،نیروی کار و پس انداز و نیز تقاضا برای محصولات و نیروی کار و سرمایه،به ظهور میرسند،برای تک تک آحاد اقتصادی بررسی کنیم.
چارچوب فوق الذکر در قالبی ساده و با ارائهی مدلهایی تعریف شده است،مدلهایی چون مدل دو بخشی خانوار و بنگاه،مدل همراه با بازار سرمایه،مدل همراه با بخش دولت،مدل کامل و در انتها متغیرها و مباحث اقتصاد کلان مورد بررسی قرار گرفتهاند."