خلاصه ماشینی:
"در دستهی اول از پژوهشها مخاطب و ویژگیهای فردی و اجتماعی او در دست بررسی قرار میگیرد؛به عبارت دیگر امکانات بالقوه و بالفعل مخاطب،سطح سواد،میزان درآمد،جنس،سن،شیوههای بهرهبرداری از رسانه،متوسط زمان بهرهبرداری از رسانه،شرایط فرهنگی و اقتصادی و سیاسی بهرهبرداری از رسانه،سطوح تحصیلی و میزان سواد مخاطب،ارزیابی اولیهی مخاطب نسبت به پیامهای تولیدی و ارائهی نظرات مخاطب در خصوص پیامها،شرایط و موقعیتهای بهرهبرداری از پیام و...
مطرح است(نظرسنجی ها بیشتر در این بخش طبقهبندی میشوند) در دستهی دوم از پژوهشها،مخاطب و باورها و نگرشهای فردی و اجتماعی افراد در دست بررسی قرار میگیرد.
شایان ذکر است که ممکن است برخی از زمینههای پژوهش باقی بماند که نتوان در هر سه دستهبندی بالا آنها را طبقهبندی کرد،لیکن براساس شرایط ذهنی و تغییراتی که معمولا در سه سطح دانشی،نگرشی و رفتاری در مخاطب حادث میشود و همچنین پیامدهای اجتماعی فرهنگی،سیاسی و اقتصادی ناشی از این تغییرات،این چارچوب پیشنهاد شده است."