خلاصه ماشینی:
"نخستین همایش ملی توسعه صنایع فرهنگی در کشور،چالشها و فرصتها تبیین نقش صنایع فرهنگی در توسعه عمومی کشور گفتگو با مهندس حسن بنیانیان/ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی *صنایع فرهنگی بهعنوان نوعی از تکنولوژیهای نرم که پارادایم توسعه تکنولوژی در دنیا آینده بر مبنای آن خواهد بود و بر توسعه اقتصادی نیز تأثیر دارد،در حوزهی مدیریت تکنولوژی به شکل جدی مطرح شده است.
دلیل این امر این است که وقتی بخش خصوصی میخواهد کارخانهی خود را توسعه دهد،تنها به این فکر میافتد که باید از دولت تقاضا کند تا مقداری از دلارهای نفتی را بدهد تا خط تولیدش را عوض کند و متغیر نیروی انسانی برای آن موضوع حساسی نیست.
حال اگر شما بخواهید خانوادهها را متوجه این معنا بکنید که CD بازی کامپیوتریای که میگیرید،کلی مطلب فرهنگی در آنها وجود دارد و اگر یک کودک نسبت به پدرش بیادبی میکند،میتوان تاثیر فرهنگ غلط غربی حاکم بر CD باشد و ما باید به دنبال CD های بومی و فرهنگی خودمان برای بازی کودکانمان باشیم.
شما جایگاه محصولات فرهنگی را در این نقشه کجا میبینید؟آیا صنایع فرهنگی را ابزار مهندسی فرهنگی میدانید،یعنی باید نقشهی مهندسی فرهنگی ترسیم شود بعد وارد بحث صنایع فرهنگی شد یا اینکه ورود به بحث صنایع فرهنگی را بهعنوان مقدمهای برای ورود به بحث مهندسی فرهنگی میدانید یا دیدگاه دیگری دارید؟ مهندس بنیانیان:در دنیای واقعی وقتی صنایع فرهنگی شکل میگیرد که یک بازاری برای کالای فرهنگی وجود داشته باشد و این بازار تقاضایش معطوف به داخل باشد،چون میدانید شهر وقتی توسعه پیدا کرد که تقاضای فرهنگی در خانوادهها شکل گرفت."