چکیده:
ردهبندی از ابتدایی ترین و ضروریترین اعمالی است که ذهن بشر به آن مشغول است.ردهبندی انواع گوناگون دارد.ردهبندی را به ردهبندی دانش و ردهبندی کتابخانهای نیز تقسیم میکنند.در میان ساخت کلی رده بندیهای دانش و کتابخانهای وجوهی از تشابه دیده میشود.دیدگاههای مختلف درباره تئوریهای ردهبندی از دیدگاههای راجع به کل جهان و علوم تأثیر پذیرفته است:فلاسفه و دانشمندان در طول تاریخ تقسیم بندیهای مختلفی را از علوم بشری به دست دادهاند.با پیشرفت علوم و نظریات جدید علمی و فلسفی،تئوری ردهبندی کتابخانهای تحت تأثیر ردهبندی دانش بوده است.یک پایهء نظری برای ردهبندی ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"Margaret Egan نحوه تنظیم کتابها بر اساس این یا آن نظام ردهبندی در کتابخانهها است به طوری که کتابهای هم موضوع در کنار هم قرار گرفته و دستیابیبه کتاب مورد نظر را آسان سازد.
آن ردهبندیهای کتاب قدیمی که امروزه هنوز هم مورد استفاده هستند البته این تقسیمبندی دوارزشی19را رد کردهاند،ولی با وجود این بر این عقیده نکته کردند که باید از موضوعات بزرگ یا عام شروع کرد و سپس هر بار آنها را با استفاده از یک ویژگی20تقسیمبندی کرد،به طوری که سرانجام تمام بخشهای دانش در یک حرکت ترتیبیمنظم به صورت قدم به قدم از موضوعات بسیار عام تا بسیار خاص فهرست شود.
ریچاردسون بر این عقیده است که اگر تمامی دانش را بتوانیم به طور نظام یافته و بر اساس قوانین تقسیمبندی شناخته شده در یک طرح جای دهیم و ردهبندی عقاید را شکل بدهیم،این طرح به عنوان پایهای برای ردهبندی کتابی (23).
علم مدنی و علم فقه و علم کلام در این ردهبندی جبر به ریاضیات اضافه شد(بر خلاف نظر ویکری که معتقد است خواجه نصیر جبر را اضافه کرد)و از طرف دیگر وی نیز مانند ارسطو منطق را علمی جدا به حساب آورد.
او در نوشتههایش غالبا به ارسطو حمله میکرد و این نظر را که دانش میتواند به نظری،عملی و تولیدی تقسیم شود رد کرد و به جای آن تقسیم بندیی بر اساس تاریخ،شعر و فلسفه را پیشنهاد کرد:نکته مورد توجه،به هر حال،این است که علیرغم این عدم توافق نظری با ارسطو،گروهبندی اساسی ارسطویی فیزیک و ریاضیات تقریبا بدون تغییر در ردهبندی بیکن ظاهر میشوند."