Skip to main content
فهرست مقالات

«شعر تر «قدسی

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 144 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : شعر، دیوان، مصحح، فارسی، قصیده، شعر سبک هندی، شاعران سبک هندی، تصحیح، سبک هندی، دیوان حاجی محمدجان قدسی مشهدی

خلاصه ماشینی:

"اما کاتب یکی از نسخ دیوان در بالای همین قصیده این عنوان آورده است: این قصیده را در هرات حسن خان طرح نموده بود و حاجی چند بیت گفته بودند که خبر فوت پسر ایشان رسیده، از درد و الم خود از فوت فرزند گفته‌اند و گریز به مدح امام زده (4) . اگر چنین باشد، آیا صورت مضبوط چهار نسخه را رها کردن و به ضبط ذوقی روی آوردن در تصحیح انتقادی جایز است؟ بیت مورد بحث، با توجه به ضبط چهار نسخه مورد استفاده مصحح ارجمند، به این صورت در می‌آید: لازمه مدح تو گر ز بشر آمدی من هم می‌کردمی پاره‌ای از وی ادا این ضبط، به لحاظ وزن و معنی، چه عیب و نقصی دارد؟ به این بیت از قصیده‌ای دیگر توجه کنید: کسی به مذهب عشاق درد دین دارد که کرده بهر بتان دین خویش کبش فدا (8) در پای صفحه، مصحح نسخه بدل‌ها را به این گونه نقل کرده است: «ل، کک: کیش و دین خویش... اما مصحح بیت زیر را «بی‌نسبت» شمرده و مثال آورده است (مقدمه، ص14): شاید چو یاد تشنه لب کربلا کند در کام خضر گر شود آب بقا گره مصحح، در ذیل این بیت، آورده است: «ک، ج: در شود، ظاهرا سهو کاتبان بوده است و نمی‌توانیم مصراع را به صورت: در کام خضر در، شود... در همین بخش از مقدمه مصحح (ص30)، درباره نوعی از کاربرد «بگو» و «مگو» در شعر قدسی نیز چنین اظهار نظر انتقادی شده است: در آغاز بیت زیر، «مگر» به‌خوبی می‌تواند جایگزین «بگو» شود و خللی در معنی راه نمی‌یابد: بگو ز دامن من درد دست بردارد وگرنه دست من وجیب درد روز شمار ..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.