چکیده:
از منظر امام علی(ع)هر کدام از اعضای جامعه عضوی از پیکرهء امت اسلامیاند که دارای ارتباط عمیق و صمیمی و دارای حقوقی متقابل نسبت به یکدیگرند.تربیت اجتماعی نیز در پی آن است تا بین مسلمانان همبستگی و اتحاد بهوجودآید،افراد نسبت به امور جامعه اهتمام بورزند،با انصاف و عدالتخواهی حقوق دیگران را رعایت نمایند.در انجام امور اجتماعی همکاری و تعاون داشته باشند و به برقراری روابط مهرآمیز و معاشرت با دیگران بپردازند. به همین سبب،در این نوشتار مفهوم،اهداف،اصول و روشهای تربیت اجتماعی از منظر نهج البلاغه مورد بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"انسان موجودی است که در تعامل با جامعه و روابط و مناسبات اجتماعی رشد میکند
ضروریترین امور انسان و جامعه انسانی است،و رسالت همه پیامآوران الهی تربیت انسانها بوده است،و اینکه موانع تربیت فطری را از سر راه آدمیان بردارند و آنان را از
انسان اجتماعی برای رفع نیازمندیهای خویش ناگزیر است با گروهها و افراد
پیامبر اکرم(ص)نیز با توجه به اصل اجتماعی شدن به گرایش افراد نسبت به
آشکار میگردد که لازم است در امر تربیت اجتماعی افراد مد نظر قرار گیرد.
قرار داده و مسلمانان را در پرداختن به این وظیفهء مهم اجتماعی توصیه نموده است و
یکی از اهداف مهم تربیت اجتماعی،برقراری عدالت اجتماعی است که منظور از آن
این است که انسان نسبت به حقوق دیگران از حق تجاوز نکند و تحت تأثیر عواطف و
راهبردی مینگرد که باید به صورت ملکهای جاوید در جان مؤمنان راسخ شود و در سراسر زندگی فردی و اجتماعی آنان جریان یابد و این مهم جز در سایهء تربیت صحیح
(همان،خطبهء 105)و این همان روشی است که خداوند برای تربیت انسانها بدان
با فراهم آمدن این دادوستد است که تربیت اجتماعی بخشی از ثمرات خود را آشکار
3. رعایت حقوق دیگران:اسلام دین وظایف متقابل است و اقشار جامعه نسبت به
مواقع سختی از جملهء مسئولیتهایی است که انسان مؤمن در زندگی اجتماعی خود را
بنابراین لازم است به منظور تربیت اجتماعی و پرورش بهترین اعضا برای اجتماع
مناسب کمک نماید،توجه به ویژگیهای عمومی و اختصاصی متربیان و نیز اهداف و اصولی است که برای تربیت اجتماعی مورد نظر میباشند."