خلاصه ماشینی:
"مارینتی با ایدهآل کردن زنها در جامعه،بویژه در هنرهای تجسمی به صورت الهه یا موجود زینتی،مخالف بود و میگفت،مردان باید همسالان زنان وارد زندگی اجتماعی شوند،و وقتی میگفت،موزهها و کتابخانهها باید از بین بروند،مخالفت عامهء مردم ایتالیا را،که مملکت خود را موزهء فرهنگ و هنر تمام اروپا میدانستند،برمیانگیخت و او را دیوانهء محض قلمداد میکردند.
مارینتی شاعر بود و پنجاه نفر از دوستان و هم زمان او بعدا بیانیهء«نقاشان فوتوریسم»را با همان ایدئولوژی انتشار دادند و تأکید بر حرکت مداوم فرمهای شکسته شده در فضای نقاشی و تغییر دائمی جهتها و رنگها در کمپوزیسیون با انرژی و زنده داشتند و با تمام نزدیکی آنها به کوبیستها، مخالفت خود را(تا ده سال)در به کار بردن مدل و بدن لخت در نقاشیهای خود اعلام کردند!در صورتی که براک و پیکاسو بیشتر مرید سزان و آنالیز کردن فرمها به شیوهء عقلانی او بودند که با رنگهای محدود قهوهای و خاکستری-باز به بدن لخت توجه میکردند.
سالنهای مختلف به این شرح بودند: -مقدمه -خیابان -کوبیسم و فوتوریسم -آزادی -سبک ورتیسم -جنگ -کاباره -سبک کوبیسم-فوتوریسم در روسیه -سبک اوفیسم -پاریس،کارهای مارسل دوشان و برادران پروآن، نسبتهای طلایی -کوبیسم فوتوریسم غذایی همان طور که اشاره شد،درخشش فوتوریسم کوتاه بود و به سرعت سبکهای متعدد از آن به وجود آمدند و نقاشان فوتوریست خود تحت تأثیر سبکهای جدید بویژه کوبیسم قرار گرفتند،ولی مارینتی،که بیشتر شاعر بود،در 1930، پس از تأثیر فوتوریسم بر رشتههای مختلف به فوتوریسم غذایی رو آورد و بیانهای منتشر کرد که در آن به رژیم غذایی ایتالیاییها به شدت حمله کرد."