خلاصه ماشینی:
"لیکن از ذکر این نکته نمیتوانم صرفنظر کنم که همواره با این پرسش مواجه بودهام:آیا آنچه نسلهای آغازین هنر معاصر ایران به انجام رساندهاند،عمل هنری ریشهدار در عمق اندیشه و ادراک بوده یا جز پارهای استثنائات،برای توصیف آن میتوان به مفاهیم ابداع و خلاقیت بسنده کرد؟چنین به نظر میرسد عمدهء آنچه آغازگر هنر مدرن ایران است،به غیر از وجوه صوری،چندان پیوندی با شالودههای اجتماعی،سیاسی و فرهنگی ایران نداشته و بیشتر نوعی مدرنیسم وارداتی بوده که تلاش میکرده منش هنرمندان آوانگارد غرب را دنبال کند.
لیکن با ورود به دههء 70 با اتفاقات و رویکردهای جدیدی مواجه میشویم که به واسطهء تحرکات هنری نسل انقلاب(عمدتا متولدین دهههای 30 و 40)،تأسیس گالریهایی چون طراحان آزاد با گرایشهای جدید و بازگشت هنرمندان مهاجر به وطن شکل گرفت و سطح اطلاعات و توقعات هنرمندان را ارتقا داد."