Skip to main content
فهرست مقالات

اخبار

(10 صفحه - از 223 تا 232)

خلاصه ماشینی:

"همان سال‌ها استادی بلندپایه و در سمت رئیس مؤسسه فرهنگ خاوری دانشگاه توکیو صاحب نام و مقام بود و چندسالی می‌گذشت که، پس از سال‌ها کار و تجربه روستاشناسی در ژاپن و امریکای جنوبی و شاید به تشویق پدر همسرش، مرحوم پروفسور ری ایچی گامو، از ایران‌پژوهان متقدم این دیار و مترجم گلستان به ژاپنی، به ایران‌شناسی رو آورده و تحقیق در جامعه روستایی ایران را وجهه همت خود ساخته بود. امید است که این هم‌اندیشی زمینه را برای همکاری بیشتر بخش گویش‌شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پژوهشکده زبان و گویش سازمان میراث فرهنگی کشور، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز فرهنگ مردم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های زبان‌شناسی همگانی و فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه‌های سراسر کشور فراهم آورد. عناوین بعضی از مقالات و سخنرانی‌ها به شرح زیر بود: «تناسب کاربرد روش‌های کمی و کیفی در تحلیل گفتمان‌ها» (دکتر لطف‌الله‌ یارمحمدی، از دانشگاه شیراز)؛ «سغدی زبان میانگان برای انتقال قصه‌های کهن» (دکتر زهره زرشناس، از پژوهشگاه علوم انسانی)؛ «رمزگردانی: جانشین سبک‌گردانی در دوزبانگی» (دکتر سید محمد ضیاء حسینی، از دانشگاه علامه طباطبایی)؛ «ضمیر پنهان در زبان فارسی و برخی نتایج نظری آن» (دکتر مهدی مشکوة‌الدینی، از دانشگاه فردوسی مشهد)؛ «آموزش چندفرهنگی و چندزبانی: چارچوبی مفهومی و عملی» (دکتر حسین فرشته، از ایالت متحده امریکا)؛ «مکث نحوبنیاد» (دکتر خسرو غلامعلی‌زاده، از مرکز فرهنگ و ارتباطات اسلامی)؛ «نشانه نفی در صرف زبان فارسی» (دکتر ویدا شقاقی، از دانشگاه علامه طباطبایی)؛ «تأثیر عناصر نوایی در ادراک گفتار» (دکتر ساسان سپنتا، از دانشگاه اصفهان)؛ «توصیف ویژگی‌های زبانی دو کودک عقب‌مانده ذهنی و منزوی و تحلیل پی‌آمدهای آن» (دکتر محمد دبیرمقدم، از دانشگاه علامه طباطبایی)؛ «تأثیر داستان‌پردازی در آموزش علوم به کودکان» (علی فامیان، دانش‌آموخته دوره کارشناسی ارشد از پژوهشگاه علوم انسانی)؛ ویژگی‌های متون ادبی از دیدگاه زبان‌شناسی» (فردوس آقاگل‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس)؛ «از پیکره زبانی تا زبان‌شناسی پیکره‌ای» (دکتر مصطفی عاصی، از پژوهشگاه علوم انسانی)؛ «تأثیر گفتمان والدین بر رشد زبانی کودکان دوزبانه» (دکتر محمدحسین کشاورز، از دانشگاه تربیت مدرس)؛ «نقش شناسه فعلی و ضمیر پیوسته در گویش‌های ایرانی» (دکتر ایران کلباسی، از پژوهشگاه علوم انسانی)؛ «مطابقت نکردن فعل با نهاد از نظر شماره و شخص» (دکتر تقی وحیدیان کامیار، از دانشگاه فردوسی مشهد)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.