Skip to main content
فهرست مقالات

رحیق التحقیق و جایگاه عرفانی- حکمی آن

نویسنده: ؛

زمستان 1382 - شماره 22 (10 صفحه - از 154 تا 163)

کلید واژه های ماشینی : عرفانی ،رحیق ،رحیق التحقیق ،فخرالدین مبارک‌شاه ،شعر عرفانی ،مبارک‌شاه ،قرن ششم ،ابلیس ،فخرالدین مبارک‌شاه مرورودی ،تجربه عرفانی ،زبان اشاری عرفان ،تعالیم عرفانی ،هجری ،پورجوادی ،فخرالدین ،زبان تمثیل ،رحیق الـتحقیق ،کوشش ،اشاری عرفان ،نصرالله پورجوادی ،هجری گسترش ،عرفانی بیان ،ابلیس سخن ،تصحیح و تحقیق ،ششم ،هجری رواج ،مرکز نشر ،حبر و قلم ،اشاره ،اشاره کرده

فخرالدین مبارک شاه مرورودی، رحیق التحقیق، به انضمام اشعار دیگر او، به تصحیح و تحقیق نصراله پورجوادی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران ????، ??? صفحه. یکی از مهم ترین ویژگی های عرفان و تصوف در قرن ششم هجری رواج و گسترش شعر تعلیمی - عرفانی است. هرچند نفوذ عرفان اسلامی در نظم و نثر فارسی از قرن پنجم هجری آغاز شد و در ابتدا نیز بیشتر سروده های عرفانی در قالب رباعی و دوبیتی بود، اما شعر عرفانی در قرن ششم هجری گسترش بسیار یافت و حوزه قصیده و مثنوی را نیز در برگرفت. تعالیم و آموزه های بلند و اندیشه های ناب و ژرف عرفانی از این طریق تعلیم داده شد. از این دوره به بعد، منظومه های عرفانی گران قدری پدید آمد. سرایندگان این گونه آثار نقش مهم و به سزایی درگسترش تعالیم عرفانی - حکمی داشته اند و هرچند برخی از آنان خود در شمار صوفیان رسمی نبوده و ظاهرا به سلسله ای خاص نیز تعلق نداشته اند، بی شک با مفاهیم و موضوعات عرفانی آشنا بوده و کوشیده اند یافته های عارفان و دانسته های خود را در قالب نظم و به زبانی تمثیلی - عرفانی بیان کنند. زبان تمثیل یکی از شیوه های بیان تعالیم عرفانی و تجربه های باطنی است که، هرچند خود نوعی زبان عرفانی است، از زبان اشاری عرفانی یا زبان اصطلاحی عرفان متمایز است. در حقیقت، در پس زبان اشاری عرفان تجربه اصیلی وجود دارد. این زبان هم زمان با تجربه عرفانی و در همان حرکتی پدید می آید که تجربه به ساحت آگاهی در می آید ...

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.