Skip to main content
فهرست مقالات

تحول موضوع و معنا در شعر معاصر

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 136 تا 141)

کلید واژه های ماشینی : معنا در شعر معاصر، تحول موضوع و معنا، فروغ، شعر شاعران معاصر، معنا در اشعار نیما، اشعار فروغ، تصاویر، زبان، فروغ و سپهری اختصاص‌یافته، قافیه، کتاب، واژگان شعر نیما بررسی، وزن، ادوار شعر فارسی شفیعی کدکنی، شعر معاصر رساله دکتری محمد، بحث تصاویر شعر سپهری، بررسی قالبهای شعری سپهری، نیما یوشیج، زبانهای متفاوت اشعار نیما سخن، محمد ناصر دانشجوی پاکستانی، بررسی قالبها در شعر نیما، رساله دکتری محمد ناصر، قالبهای شعری، واژگان و تصاویر اشعار شاعر، بررسی تحول، معنا در شعر دوره، واژگان، تهران، شعر معاصر پرداخته‌شده، فروغ و سپهری اختصاص

ژوکوفسکی، والنتین، اشعار عامیانه ایران (در عصر قاجار)، [ترجمه میرباقر مظفرزاده]، به اهتمام و تصحیح و توضیح عبدالحسین نوایی، انتشارات اساطیر، تهران ????، ??? صفحه. تحول موضوع و معنا در شعر معاصر رساله دکتری محمد ناصر دانشجوی پاکستانی است که، در آن، به بررسی تحول صورت و معنا در شعر معاصر پرداخته شده است. بر این قرار، در عنوان کتاب، به جای موضوع می بایست صورت آمده باشد. مولف پس از مطالعه این تحول، به شاعران معاصر می پردازد و اشعار آنان را در دو مبحث جداگانه صورت و معنا تحلیل می کند. پرداختن به دو مقوله جداگانه صورت و معنا در شعر شاعران معاصر، به مبحث نظم خاصی بخشیده است. نویسنده کوشیده است، با تفکیک این دو، در هر بخش، مطالب مربوط به آن را گروه بندی کند. مثلا، در مبحث صورت، مطالبی از قبیل زبان، وزن، قافیه، قالبهای شعری، تصویرها و صنایع درج شده است. با نظم خاصی که نویسنده برقرار کرده، خواننده می تواند فراز و نشیب های شعر شاعران را، فارغ از آشفتگی ذهنی، پی گیرد. کتاب شامل هشت فصل است. در فصل های اول تا چهارم تحول صورت و معنا در شعر دوره مشروطه بررسی شده است. فصلهای پنجم تا هشتم به بررسی تحول صورت و معنا در اشعار نیما، اخوان ثالث، فروغ و سپهری اختصاص یافته است. در چهار فصل اول، در چند مورد، بحث تا سال 32 و حتی شاعران بعد از انقلاب گسترش داده شده است...

خلاصه ماشینی: "چنان‌که اشاره شد، بخش دوم کتاب (فصلهای پنجم تا هشتم) به بررسی تحول صورت و معنا در اشعار نیما یوشیج، اخوان ثالث، فروغ و سپهری اختصاص دارد. در موارد متعدد مسامحات بیانی و سقطات و غلطهای مطبعی و اشکالات فنی دیده که محض مزید فایده، با ذکر نشانی، به آنها اشاره می‌شود: صفحات اهدائیه و شناسنامه ادغام شده است؛ در فیپا (فهرست‌نویسی پیش از انتشار)، شمار صفحات کتاب، به جای 197، 318 آمده است؛ قائم‌مقام فراهانی و فتح‌الله‌خان شیبانی از پیشگامان جنبش مشروطه (ص8) معرفی شده‌اند به جای از پیشگامان جنبش ادبی مشروطه؛ نیما چوب در لانه مورچگان کرده (ص24) به جای آب در خوابگه مورچگان؛ لج‌آمیز (ص77) به جای لجاج‌آمیز؛ مهارت‌بر (ص 78) به جای مهارت در؛ اغلب تصاویر او اصیل بود و تجربه شده است (ص132) که عبارت اشکال زبانی دارد؛ عدم (ص139) به جای با عدم؛ خواهشات (ص140) به جای خواهش‌ها؛ شاهنامه فروغ (ص142) به جای شناخت‌نامه فروغ؛ پرویز _______________________________ 10) á بتول غنی‌زاده تبریزی، «تصویر در شعر سهراب»، یادمان سهراب سپهری، به کوشش ناصر بزرگمهر، دفتر نشر آثار هنری، تهران 1367، ص57 ـ 78."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.