Skip to main content
فهرست مقالات

آزادی و اختیار انسان با تکیه بر دیدگاه حکمای مسلمان

نویسنده: ؛

زمستان 1380 - شماره 54 (22 صفحه - از 55 تا 76)

کلیدواژه ها : آزادی ،عقل(قوه ناطقه) ،اراده ،اختیار ،تکامل ،سعادت ،آزادی مثبت ،آزادی منفی ،عاطفه و احساس ،آزادی فطری ،آزادی اجتماعی ،آزادی درونی ،آزادی بیرونی ،جعل و تکوین ،ارزش

کلید واژه های ماشینی : حریت ،اختیار انسان ،آزادی اجتماعی ،آزادی و اختیار ،آزادی انسان ،آزادی در اسلام ،ابتلاء ،تحقق اراده ،آزادی در قرآن ،تکامل اختیاری انسان ،آزادی مثبت ،اختیار و آزادی ،آزادی طبیعی ،آزادی منفی ،منفی ،اراده انسان ،مفهوم منفی آزادی ،نگرش حکمای مسلمان آزادی ،سید محمد باقر صدر ،معنای آزادی ،عینی اراده ،صاحب عقل ،شهید صدر ،فلسفه سیاسی ،بتهای اجتماعی ،مرحله آزادی ،سلب آزادی ،انسان بودن ،سید محمد ،آزادی و اختیار انسان

آزادی از اساسی‌ترین مسائل مربوط به انسان و حیات اجتماعی اوست که تحت عناوین متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.انسان دارای شخصیتی مستقل، صاحب عقل و مختار است؛میل به آزادی و احساس حریت در ذات او نهفته است و در انتخاب راه در زندگانی چیزی بر او سلطه ندارد که مانع تحقق اراده‌اش گردد؛چه خداوند او را عاقل و آزاد آفریده است.تکامل اختیاری انسان که بیانگر شخصیت او و حاصل شکوفایی استعدادهایش می‌باشد نشان از آزادی اوست.در نگرش حکمای مسلمان آزادی انسان برای رسیدن او به سعادت ضروری است و این ضرورت ریشه در فطرت او دارد و به عنوان نتیجه قوه ناطقه و سایر ملکات اوست؛چه او خود عامل سعادت یا شقاوت خویش است.آزادی در اصل امکان و توانایی به کارگیری و تعبیر عینی اراده در جهت شدن انسان است که معنای سلبی آن یعنی رهایی از قیود و تسلط دیگران را نیز در خود نهفته دارد؛آزادی اجتماعی نیز در این نگاه قدرتی است که انسان از مدینه یا جامعه برای تحقق اراده خود در میدان اجتماع تحصیل می‌کند تا قید و بندها را بشکند.بر همین اساس در نگرش اسلامی، آزادی در سه مرحله آزادی درونی(فکری و روحی)، آزادی بیرونی(آزادی در تحقق عینی اراده)و آزادی اجتماعی(عدم تسلیم در برابر بتهای اجتماعی)تحقق می‌یابد.آزادی در این معنا، جعل و تکوین الهی است که غیر قابل واگذاری، انتقال و اعطا بوده و از بنیانهای اساسی شکل‌گیری شخصیت و تکوین فرد و جامعه است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.