Skip to main content
فهرست مقالات

شیعه و مسئله مشروعیت: بین نظریه و نص

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 57 (30 صفحه - از 217 تا 246)

کلیدواژه ها : شیعه ،مشروعیت ،مشروعیت غایی ،مشروعیت فاعلی/قراردادی ،امامت ،امام علی(ع) ،نصوص شیعه

کلید واژه های ماشینی : نظریه مشروعیت فاعلی ،امام علی ،مشروعیت فاعلی ،نظریه‌های مشروعیت ،بیعت ،مشروعیت از دیدگاه امام ،قدرت سیاسی ،قرارداد اجتماعی ،مشروعیت مبتنی بر قرارداد ،نصوص شیعه ،دیدگاه امام علی ،نظام سیاسی ،خداوند ،اندیشه سیاسی ،نصب امام ،مسئله مشروعیت ،فرضیه مشروعیت فاعلی ،مشروعیت قدرت ،پیامبر خدا ،پیشین ،مشروعیت دولت ،سیاسی امام علی ،حاکم اسلامی ،اعمال امام علی ،رسول خدا ،نصب و انتخاب ،مشروعیت نظام ،روایات انتخاب ،اندیشه نصب ،اندیشه شیعه

مشروعیت توجیهی از حکومت و حاکمیت است.درباره مشروعیت، به طور کلی، دو دیدگاه کلان وجود دارد:الف)نظریه مشروعیت غایی که معطوف به غایت و هدف دولت است.و، ب)نظریه مشروعیت فاعلی یا قراردادی که بر خاستگاه و شکل دولت نظر دارد.اندیشه نخست سلطه بلا منازعی بر ذهن مسلمانان، از برآمدن تمدن اسلامی دوره میانه، تا شکل‌گیری تجددگرایی اسلامی داشته است.اما دیدگاه دوم(نظریه مشروعیت فاعلی)غالبا چنین تصور می‌شد که نسبتی قابل توجه با منابع یا نصوص اسلام شیعی ندارد.این نوشته، ضمن بررسی انتقادی ادعای فوق، بر رابطه نصوص شیعه-بویژه آثار و اعمال امام علی(ع)-و نظریه مشروعیت فاعلی/قراردادی تأکید نموده و این فرضیه اخیرا بسط داده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.