Skip to main content
فهرست مقالات

ساز و کارهای کنترل قدرت (مبانی و عملکردها)

نویسنده:

(30 صفحه - از 109 تا 138)

کلیدواژه ها : قدرت ،فرهنگ ،خلافت ،آزادی ،حقوق ،عدم تمرکز ،کنترل ،مسئولیت ،خداوند ،مدنیت ،امنیت ،فرد جامعه ،امانت ،تفکیک قوا ،افکار عمومی ،مطبوعات ،پاسخگویی

کلید واژه های ماشینی : قدرت ،حقوق ،سیاسی ،تحدید قدرت ،کنترل ،دولت ،کنترل قدرت ،حکومت ،مجلس ،قانون ،جامعه ،تفکیک ،تحدید قدرت دولت ،نظریه ،قوه مجریه ،قدرت دولت ،حاکمیت ،پارلمان ،اجتماعی ،مردم ،شاه ،انسان ،تفکیک قوا ،اصل ،نظریه تحدید قدرت دولت ،قدرت سیاسی ،حقوق فردی و آزادی‌های عمومی ،عمل ،کنترل قدرت دولت ،تفکیک قدرت کشوری از قدرت

قدرت کاربردی دوسویه برای جوامع مدنی دارد؛از یک‌سو به عنوان ضامن تحقق حقوق، امنیت و آزادی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای جوامع مدنی شمرد.می‌شود و از سوی دیگر اگر تحت کنترل و نظارت قرار نگیرد ممکن است خود به عنوان قویترین عامل تعددی به حقوق، امنیت و آزادی‌های مدنی بکار گرفته شود.بررسی نظری ماهیت قدرت و فلسفه وجودی آن از دیدگاههای متفاوت و نیز بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات عینی و عملی آزادیخواهان، مبارزان و علمای سیاسی در جهت کسب حقوق و آزادی‌های فردی و کنترل قدرت، در مجموع به ما کمک خواهد نمود تا جایگاه درست قدرت در جوامع مدنی را به عنوان هدف اصلی این مقاله تبیین نماییم.

خلاصه ماشینی:

"(25)مبحث دوم-سیر تکاملی اقدامات عینی برای تحدید قدرتشاید بتوان گفت در جوی که همه قدرت‌های حکومتی در دست شاه و یا سلطان بود، آزاداندیشان و دانشمندان برای جلوگیری از ظلم فردی سلطان و برای اینکه خلاصه بتوانند چند صباحی، لااقل آرامش داشته و بر اساس یک معیار و قاعده‌ای زندگی خود را به جلو ببرند وخلاصه نظم در امور بدهند، تنها کاری را که برای تحدید قدرت شاه یا حاکم عملی می‌دیدند، مسئله نهادینه شدن قدرت و ایجاد حقوق بود، تا از این رهگذر در هر حال آنچه را که از سوی شاه یا حاکم گفته می‌شود به عنوان حقوق و قانون شده و برای همگان و حتی خود شاه و اطرافیان وی عمل شود. ج-انواع دیگر تفکیک قدرتدر واقع غایت و هدف تفکیک قوا یا دو مجلسی یک مسئله بیش نیست و آن تقسیم قدرت است در دست‌های مختلف، به نحوی که قدرت در یک دست متمرکز نشود و برای تأمین این منظور رویه‌های دیگری که شاید از آنها مهم‌تر هم باشند وجود دارد، مخصوصا اگر بعضی از شرایط لازم جمع گردد، از قبیل:تفکیک دولت از عقاید جزمی، تفکیک قدرت کشوری از قدرت نظامی، تفکیک حالت جنگ و صلح، تفکیک قدرت و اقلیت مخالف که در ذیل به توضیح مختصر هر یک می‌پردازیم:1-تفکیک دولت از عقاید جزمیاگر دولت به یک فلسفه رسمی(خواه مادی، خواه روحانی و معنوی، مذهبی و یا غیر مذهبی)پای‌بند باشد و آن را در جامعه سیاسی تحمیل نماید و غیر آن را کفر و الحاد بداند، مسلما مفهومی که مطلقا منکر هرگونه حق مخالفت است، حکمفرما خواهد شد، یعنی نه به اقلیتی معتقد خواهد بود و نه موجودیتی برای آن قائل می‌شود و لذا حقوقی که در دموکراسی غرب برای آزادی عقیده قائل هستند در این رژیم مفهومی نخواهد داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.