چکیده:
نظریهء یادگیری نگاره مفهوم به عنوان نظریهء جدید و مبتنی بر آرای تربیتی بنیامین بلوم،هیلدا تابا،جروم برونر،گودناو،ویلیام آستین،به الگوی یادگیری نگاره-کلمه استنتاج2بروس جویس،مارشاویل،امیلی کالهون افزوده میشود و در خانواده الگوهای پردازش اطلاعات جای میگیرد.
نگاره در این نظریه دلالت بر تصویر کلی یک مفهوم حاصل از مجموعهء تصاویر موارد مرتبط و قابل قرار گرفتن در یک مقوله دارد.اجرای آن آموزگار را ناگزیر به گریز از سخنرانی یک جانبه و تأکید بر محفوظات میکند و یادگیری را در مسیر مشارکت،هدایت،تقویت و توسعهء ساخت منظم دانش در ذهن دانشآموزان از مفاهیم مرتبط قرار میدهد.
دانشآموزان که با برقراری ارتباط چشمی و مشاهدهء تصاویر،مطالب بیشتری میآموزند،اگر این تصاویر مرتبط به یک مفهوم را مقولهبندی کنند،میتوانند مهارت استنتاج،ساخت،ادراک و توسعهء مفاهیم بیشتری را کسب نمایند.
این مقاله شرحی مختصر از روش تدریس با الگوی نگاره مفهوم در مورد همواریها و ناهمواریهای ایران در کلاس جغرافیای سال چهارم ابتدایی است. جغرافیا برحسب آمار یکی از دروس دشوار و یا بیشتری افت تحصیلی در ایران است.اندازهء اثر این الگو در آموزش این دو مفهوم 16/1 است که نشاندهندهء قرار گرفتن میانگین نمرات گروه آزمایش در 88مین صدک نسبت به معدل گروه کنترل است.همچنین اجرای این الگو به یادگیری در سطح فهم و درک میافزاید.مشاهدهء این موفقیت و سایر مستندات پژوهشی امید تعمیم استفاده از آن به سایر دروس و پایههای مختلف را نوید میدهد.از این نظریهپردازی میتوان در تحولات برنامهء درسی از جمله خوانده و نوشتن دورهء ابتدایی بهرهمند شد
خلاصه ماشینی:
نظریۀ یادگیری نگاره مفهوم اجرا و تعیین اندازۀ اثر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر کلاس چهارم ابتدایی درس جغرافیا منطقۀ 15 جنوب تهران1 دکتر محمد رضا بهرنگی* اعظم فراقی وایقان** چکیده نظریۀ یادگیری نگاره مفهوم به عنوان نظریۀ جدید و مبتنی بر آرای تربیتی بنیامین بلوم،هیلدا تابا،جروم برونر،گودناو،ویلیام آستین،به الگوی یادگیری نگاره-کلمه استنتاج2 بروس جویس،مارشاویل،امیلی کالهون افزوده میشود و در خانواده الگوهای پردازش اطلاعات جای میگیرد.
(1)- Hilda Taba(1967),Bruce Joyce(2004),Schwab,(1965),Jerome Bruner,Goodnow and Austin(1967),Joyce and Calhoun(1996,1998).
هدف این پژوهش بیان نظریۀ جدید نگاره مفهوم و تجربۀ موفقیت الگوی یادگیری آن در اجرا به شکل مطالعۀ موردی نیمه آزمایشی است.
این پژوهش در اصل به منظور معرفی و امکانسنجی اثربخشی نظریۀ جدید نگاره مفهوم و سنجش میزان اهمیت الگوی یادگیری برگرفته از آن در کاربری و جانشینی با روشهای سنتی موجود طرح شده است.
آموزگار با استفاده از قیاس"آدم به کوه"و تشبیه"سر به قله"و"پا به کوهپایه"یادگیری این دو مفهوم را آسان میکند و باز هم با خط بردن از آنها به حاشیۀ نگاره این کلمات را مینویسد و دانشآموزان هجی میکنند.
به قول گال و دیگران(ترجمه شده 24-22:1382)اگر اندازۀ اثر در حد صفر باشد،یعنی به طور متوسط دانشآموزانی که در معرض مداخله بودهاند،نسبت به کسانی که در معرض مداخله نبودهاند،بهتر یا بدتر عمل نکردهاند (z-0) اندازه اثر محاسبه شده برای این پژوهش 1/16 ES- است که نشان میدهد الگوی ارائه شده در گروه آزمایش توانسته است به طور چشمگیری اثر مداخلهای بسیار قوی و ارزشمندی را در نتایج مورد سنجش نشان دهد.
به نظر میرسد نتیجۀ به دست آمده با توجه به اختلاف میان دو گروه کنترل و آزمایش،توانسته است آثار مثبت تدریس با الگوی نگاره مفهوم به دانشآموزان را در افزایش یادگیری و در سطح ادراک به خوبی نشان دهد.