چکیده:
پویایی و بقا در عرصه علم و عمل در سطح جهانی نیازمند یادگیری معنادار،عمیق و مداوم است و سنجش تحقق یافتن آن به عهده نظام ارزشیابی است.ارزشیابی نیازها را کشف،هدفها را تدوین و امکانات یاددهی-یادگیری را فراهم میکند و نارساییهای موجود در همهء مقاطع آموزشی به ویژه در مقطع ابتدایی را به دلیل اهمیت و جایگاه ویژهء آن در کسب مهارتهای پایه برطرف میکند.بازنگری در سیستم ارزشیابی در سطوح مختلف اهداف و روشها و ابزارها لزوم روی آوردن به رویکردهای نوین ارزشیابی را چه به صورت پایانی و چه به صورت مستمر(کمی و کیفی و ترکیبی)اجتنابناپذیر میکند.هدف این تحقیق "مشخص کردن نقش و تأثیر ارزشیابی مستمر در تعمیق یادگیری دانشآموزان پایه دوم مقطع ابتدائی شهر تهران"است.طرح ارزشیابی توصیفی به طور رسمی و آزمایشی از سال 1381 در چند منطقه و مدرسه ابتدایی(مناطق 1،5،9،12 و 16)در حال اجراست و ارزشیابی مستمر راهکار اصلی این طرح است.مدرسه عدالت دخترانه(منطقه یک)و مدرسه آزادگان پسرانه(منطقه 9)به عنوان گروه مشمول طرح و مدارس راضیه دخترانه و رسول الله پسرانه همان مناطق با توجه به نمونههای همتا به روش تصادفی انتخاب شدند.جامعه آماری 142 نفر گروه مشمول طرح(85 دختر،57 پسر)و 143 نفر گروه غیر مشمول طرح(72 دختر، 71 پسر)و در مجموع 285 نفر بود که سطوح یادگیری آنها از طریق آزمون 35 سوالی پیشرفت تحصیلی در سه سطح دانش،ادراک-کاربرد و قوه خلاقه و به روش مشاهده کنش متقابل در کلاسهای درسی سنجیده شد.نتایج حاصل از تحلیل دادهها،تفاوتی معنادار را در سطوح یادگیری دو گروه نشان میدهد.فرضیه اصلی تحقیق مبتنی بر وجود تفاوت معنادار میان یادگیری دانشآموزانی است که ارزشیابی مستمر از فعالیت آنان به عمل میآید و یادگیری دانشآموزانی است که ارزشیابی پایانی از فعالیت آنها به عمل میآید.گروه مشمول طرح در کل آزمون،در سطوح مختلف یادگیری و قدرت خلاقه بهتر از گروه غیر مشمول طرح عمل کردند و میان دختران و پسران گروه مشمول طرح تفاوت معنادار در هیچیک از موارد مشاهده نشد.
نتایج حاصل از جدول کنش متقابل براون نیز نشان داد که گروه مشمول طرح در اکثر مواردی که به سطوح بالای یادگیری مربوط میشود،درصد بالایی از فعالیت یادگیری را به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون تحلیل واریانس برای بررسی تأثیر ارزشیابی مستمر و جنسیت روی نمره دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول مشاهده میشود،میزان F محاسبه شده در مورد تأثیر گروه برابر با 36/55 است که از نظر آماری در سطح 0/001 p< معنادار است،لذا فرضیه با اعلام تفاوت معناداری آماری رابطهها تائید گردیده و میتوان نتیجه گرفت که میزان یادگیری دانشآموزانی که از آنان ارزشیابی مستمر به عمل آمده در سطح دانش بیشتر از یادگیری دانشآموزانی است که از آنها ارزشیابی پایانی به عمل آمده است.
نتایج آزمون تحلیل واریانس برای بررسی تأثیر ارزشیابی مستمر و جنسیت روی نمره قوه خلاقه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول مشاهده میشود،میزان F محاسبه شده در مورد تأثیر گروه برابر با 82/462 است که از نظر آماری با 0/001 p< معنار است،لذا فرضیه با اعلام تفاوت معناداری آماری رابطهها تأئید گردیده و میتوان نتیجه گرفت که میزان یادگیری در قوه خلاقه دانشآموزانی که از آنان ارزشیابی مستمر به عمل آمده بیشتر از یادگیری دانشآموزانی است که از آنها ارزشیابی پایانی به عمل آمده است.
همانگونه که در جدول مشاهده میشود،میزان F محاسبه شده در مورد اثر تعاملی روش ارزشیابی و جنسبت برابر 3/814 است که از نظر آماری معنادار است،لذا فرضیه با اعلام عدم تفاوت معناداری آماری رابطهها تائید شده و میتوان نتیجه گرفت که در میزان یادگیری دانشآموزان دختر و پسر که از آنان ارزشیابی مستمر به عمل آمده است، تفاوت معنادا در سطح ادراک و کاربرد مشاهده نمیشود.