Skip to main content
فهرست مقالات

سیر تحول تربیت معلم در آموزش و پرورش معاصر ایران: گذشته، حال و آینده

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (28 صفحه - از 173 تا 200)

کلیدواژه ها : سیر تحول تربیت معلم در ایران ،دار المعلمین ،دانشسرای مقدماتی و عالی

کلید واژه های ماشینی : معلم ،تربیت ،آموزش و پرورش ،وزارت آموزش و پرورش ،تربیت‌معلم ،دانشسرای ،مراکز تربیت‌معلم ،دوره تأسیس دانشسراهای مقدماتی ،تعلیم و تربیت ،تأسیس دانشسراهای مقدماتی و عالی ،دار المعلمین ،ایران ،مدارس ،دوره تحصیلات دار المعلمین عالی ،مراکز تربیت ،تربیت معلمان ،دبیر ،حرفه‌ای ،فنی ،تأسیس دار المعلمین و دار ،تصویب ،دار المعلمین عالی ،تربیت و تأمین معلم ،نظام آموزش و پرورش ایران ،تصویب قانون تأسیس دار المعلمین ،آموزش و پرورش ایران ،مراکز تربیت‌معلم و دانشجو معلمان ،دانشسرای عالی ،مرکز تربیت دبیر دانشگاه تربیت‌معلم ،برنامه‌ریزی تربیت و تأمین معلم

تعلیم و تربیت امری وقتگیر،پرثمر و درعین‌حال دشوار است که در آن معلمان‌ نقطهء آغاز هر تحول آموزشی و پرورشی هستند و ایجاد عالمی نو جزبا تربیت آدمی نو از طریق معلمانی خلاق ممکن نخواهد بود.آموزش و پرورش کلید فتح آینده است و معلمان فاتح عرصهء علم و تمدن که لازم است به‌خوبی انتخاب گردند و در مراکز تربیت معلم وارد شوند و با داشتن حساسیتهای عمومی و حرفه‌ای به کار تدریس و تربیت بپردازند. موضوع تربیت معلم و سیر تاریخی و تکوینی آن در آموزش و پرورش معاصر ایران از موضوعات مهمی است که می‌تواند حال و آینده را به گذشته پیوند دهد و به‌ مدیران و برنامه‌ریزان تعلیم و تربیت ایران در برنامه‌ریزیهای آینده یاری دهد،از این‌ رو،در این مقاله به این موضوع مهم تحت عناوین زیر پرداخته شده است: -مفهوم،اهمیت و ضرورت تربیت معلم -سیر تاریخی و تکوینی تربیت معلم از 1297 تا 1387 -تحلیل قوت و ضعف و سیاستها،برنامه‌ها و فعالیتهای تربیت معلم در طی 90 سال‌ گذشته -مشکلات و چالشها -چشم‌انداز آینده تربیت معلم -همچنین به استناد آمار رسمی آموزش و پرورش به روند رشد و افت مراکز تربیت‌ معلم و دانشجو معلمان از 1322 تا 1387 اشاره شده و عدم نگرش سرمایه‌ای به‌ آموزش منابع انسانی آموزش و پرورش از طرف سازمانها و مراجع سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کشور،وجود مراجع متعدد مؤثر در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تربیت و تأمین معلم در ایران و رویکردهای مختلف بین مقامات وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری،شورای هماهنگی برنامه‌های تربیت معلم و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و کمیسیون آموزش و پرورش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مورد تعداد معلمان مورد نیاز وزارت‌ آموزش و پرورش،ردیفهای استخدامی و راههای تامین آن از چالشهای عمده به‌شمار آمده است. در این مقاله وجود یک مرجع برای سیاستگذاری تربیت معلم،تمام‌وقت شدن‌ معلمان در مدارس،تاسیس مدارس تجربی یا مدارس همجوار مراکز تربیت معلم و گزینش و جذب نیروی انسانی از میان متقاضیان بومی و محلی و منعطف بودن‌ ساختارهای تربیت معلم از مواردی است که در چشم‌انداز آینده تربیت معلم به آنها اشاره شده است.

خلاصه ماشینی:

"نقاط قوت تصویب قوانینی مهم مانند قانن تربیت معلم در سال 1312 هـ-ش و قانون متعهدین‌ خدمت مصوب 1369 هـ-ش ایجاد و گسترش ساختارهای متعدد برای تربیت و تأمین معلمان شهری و روستایی و عشایری مدارس شهری،روستایی و استثنایی از 1297 تا 1381 هـ-ش پیش‌بینی پزشک در اساسنامه دار المعلمین و دار المعلمات در سازمان مراکز تربیت معلم تأکید بر تأسیس مدارس ضمیمه دانشسراهای مقدماتی و عالی در قانون تربیت معلم مصوب‌ 1312 هـ-ش تصویب قانون اعزام محصل به خارج و تأکید بر اختصاص دادن 35 درصد از دانشجویان‌ اعزامی در رشته معلمی انتشار مجله اصول تعلیمات در 1298 هـ-ش برای ارتقا و افزایش اطلاعات معلمان کشور که اکنون به نام فصلنامه تعلیم و تربیت منتشر می‌شود اختصاص دادن درصد قابل توجهی از ساعات درس مراکز تربیت معلم به علوم تربیتی و روانشناسی تشکیل دادن گروه هماهنگی تربیت معلم با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت‌ علوم و تحقیقات و فناوری در وزارت آموزش و پرورش تأکید بر ایجاد و گسترش دانشسراهای مقدماتی و عالی و تأمین بیشترین معلمان کشور از این طریق تهیه لوایح متعدد در مورد تربیت معلم و تأمین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش‌ برای تصویب در هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی ایجاد دانشسراهای تربیت معلم با رشته‌های متنوع و اداره آنها به صورت شبانه‌روزی و پذیرش دانشجویان بومی(زن و مرد) تأکید بر توجه به تربیت معلم در طرح اصلاح نظام آموزش و پرورش در سال 1344«طرح‌ اصلاح آموزش و پرورش ایران 1344 هـ-ش» تصویب اصول متعدد در مورد گزینش،تربیت،ارتقا و رفاه معلمان در طرح تغییر نظام‌ آموزش و پرورش ایران در 1367 و تأکید بر تمام‌وقت شدن معلمان کشور«طرح تغیر نظام‌ آموزش و پرورش 1367 هـ-ش» تأکید بر توه کردن به تربیت معلم در برنامه‌های توسعه کشور از جمله برنامه سوم توسعه‌ و چهارم توسعه 1383،1379،1384،1388 هـ-ش تصویب کردن اصول حاکم بر تربیت معلم در شورای هماهنگی برنامه‌های تربیت معلم در سال 1377 هـ-ش تصویب کردن طرح نظام جامع تربیت معلم در گروه هماهنگی برنامه‌های تربیت معلم و ارائه به مراجع زیربط در سال 1386 هـ-ش ارتقای سطح تحصیلات معلمان شاغل در مدارس وزارت آموزش و پرورش مطالعه همه‌جانبه وضعیت تربیت معلم و تأمین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در سند ملی آموزش و پرورش و ذکر قلمرو،وظایف،رویکردها و اصول حاکم بر نظام تربیت‌ معلم و تأمین نیروی انسانی در سال 1387 هـ-ش ایجاد دانشگاه شهید رجایی به منظور تربیت و تأمین معلمان فنی و حرفه‌ای تأکید ریاست مهوری در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور در تابستان 1387 مبنی‌ بر ضرورت وجود دانشگاه مستقل تربیت معلم در وزارت آموزش و پرورش وجود دانشکده‌های علوم تربیتی و روان‌شناسی و تربیت معلم در دانشگاههای متفاوت‌ کشور و بهره‌مندی معلمان شاغل آموزش و پرورش در سالهای گذشته تصویب کردن اساسنامه مراکز تربیت معلم و مراکز عالی فنی و حرفه‌ای در شورای گسترش‌ وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در راستای تأسیس مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم در سال‌ 1386 هـ-ش>2."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.