چکیده:
هدف توصیف کاربری و نشان داده نحوهء به کارگیری الگوی تدریس استقرای نگاره کلمه همراه با کاربرد مناسب الگوهای تدریس به صورت هماهنگ و مناسب در طراحی تدریس هر درس در پاسخ نوین به بازماندگیهای امروز جهان آموزش است.
طرح و روش پژوهش-متغیر مستقل در این پژوهش نیمه تجربی ترکیب هماهنگ کاربرد نرمافزار مولتی مدیا بیلدر به عنوان مورد مثال نرمافزارها،به کارگیری الگوی تدریس استقرای نگاره کلمه به عنوان مورد مثال الگوهای تدریس و تدریس زبان انگلیسی به عنوان مورد مثال دروس است.تأثیر این متغیر بر یادگیری دانشآموزان از طریق گردآوری اطلاعات از دو کلاس آزمایش و گواه به روش آزمون محقق ساخته تعیین شده است.اطلاعات این دو کلاس 25 نفری در مدرسهای که بهطور تصادفی انتخاب شده با محاسبات آماری و روش پژوهش نیمه تجربی از جامعه آماری دانشآموزان پسر پایه اول راهنمایی منطقه بیست تهران با بهرهگیری از آمار توصیفی از استنباطی تحلیل شده است. نتایج پژوهش دایر بر افزایش دایره واژگان،قدرت درک مفاهیم و مهارت در جملهسازی املا و نوشتن صحیح کلمات انگلیسی در سطح معناداری 05/0 در مقایسه با گروه کنترل است که نوید مدلل موفقیت در تعمیم کاربرد این ترکیب مشخص تکنولوژی آموزشی،الگوی تدریس و زبان انگلیسی و نیز تعمیم کاربرد نرمافزارهای مفید دیگر و الگوهای تدریس را میدهد.هرچند که فرضیههای مربوط به تأثیر این الگو بر توانایی در آواشناسی و تلفظ صحیح کلمات،توانایی دستهبندی و عنواندهی به کلمات و مفاهیم انگلیسی دانشآموزان تأیید نشد،ولی باید تأثیرات غیر مستقیم و پرورشی آن در توسعهء مهارتهای یادگیری و استفاده از الگوی یادگیری و نرمافزار رایانهای در یادگیری سایر موضوعات در طول زندگی را به حساب آورد.
خلاصه ماشینی:
com نتایج پژوهش دایر بر افزایش دایره واژگان،قدرت درک مفاهیم و مهارت در جملهسازی املا و نوشتن صحیح کلمات انگلیسی در سطح معناداری 05/0 در مقایسه با گروه کنترل است که نوید مدلل موفقیت در تعمیم کاربرد این ترکیب مشخص تکنولوژی آموزشی،الگوی تدریس و زبان انگلیسی و نیز تعمیم کاربرد نرمافزارهای مفید دیگر و الگوهای تدریس را میدهد.
بحث و نتیجهگیری در پنج فرضیهء،این تحقیق تأثیر آموزش زبان انگلیسی با به کارگیری الگوی نگارهء کلمه و همچنین با بهرهگیری از نرمافزار بیلدر در حیطههایی چون؛بسط دایرهء واژگان و درک مفاهیم انگلیسی،توانایی فراگیران در آواشناسی و تلفظ صحیح کلمات،توانایی در طبقهبندی کلمات و جملهسازی و در نهایت افزایش دقت فراگیران در یادگیری نوشتن صحیح(املاء) کلمات مورد بررسی قرار گرفت.
بنابراین،نتیجه میشود که یادگیری و پیشرفت رضایتبخش دانشآموزان در درک مفاهیم و افزایش دایره واژگان انگلیسی در گروه آزمایش ناشی از کاربرد الگوی استقرای نگاره کلمه و استفاده از نرمافزار بیلدر بوده است.
پیشنهادهای تحقیق پیشنهادهای مستقیم برگرفته از نتایج مثبت استفاده از الگوی نگارهء کلمه و نرمافزار طراحی شده این پژوهش باتوجه به آزمون سه فرضیه از فرضیههای پنجگانه،دربارهء پیشرفت دانشآموزان در حیطه 1)درک مفاهیم و افزایش دایره واژگان 2)جملهسازی 3)املا و نوشتن صحیح کلمات انگلیسی به معلمان زبان انگلیسی سال اول راهنمایی.
5. باتوجه به اینکه جملهسازی یکی از مراحل اصلی الگوی نگاره کلمه است،در آموزش زبان انگلیسی،علاوه بر سال اول راهنمایی که مورد تاکید خود الگو قرار گرفته است،در سطوح ابتدایی و مقطع راهنمایی و بالاتر نیز که دانشآموزان بیشتر با نوشتن جملات و پاراگرافهای طولانی سروکار دارند از این الگوی تدریس استفاده شود.