چکیده:
این پژوهش در پی آن است که به مقایسهء روش همآموزی با روش آموزشی سنتی از نظر دستاوردهای آموزشی دانشآموزان بپردازد.پژوهشهای بسیار،سودمندی روش همآموزی در بهبود دستاوردهای شناختی(پیشرفت تحصیلی)،عاطفی و رفتاری دانشآموزان را نشان میدهند.برپایهء بازنگری پژوهشهای انجام شده،فرضیههای این پژوهش عبارتند از:دستاوردهای شناختی،عاطفی و رفتاری دانشآموزان با روش همآموزی،بیشتر از دستاوردهای آموزشی همتایانشان با روشهای آموزش سنتی است، و روش همآموزی زمینهساز گسترش کارکردهای بالای شناختی میشود.
به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز و برای آزمون کردن فرضیههای پژوهش،62 دانشآموز پایهء دوم یک دبیرستان در تهران که از سه سال پیش تعدادی از درسهای خود را به روش همآموزی میآموختند و 51 دانشآموز که با روش آموزش سنتی میآموختند،برگزیده شدند.پژوهشگر با آزمون،پرسشنامه،و نگرش نامه(فرم مشاهده) محقق ساخته،در آموزشگاه و در ساعتهای آموزشی سنجش را انجام داد.
دادههای گردآوری شده،با آزمونهای آمارهای تی گروههای مستقل و آزمونهای نا آمارهای یوی من ویتنی و خی دو پردازش شدند.یافتههای پژوهش از فرضیهء اول در زمینهء برتری دستاوردهای شناختی(تی محاسبه شد:46/2؛دجه آزادی؛111؛سطح معناداری:015/0)،و رفتاری(خی دو:15/12؛درجه آزادی:5؛سطح معناداری: 005/0)درهم آموزان نسبت به دانشآموزان در روش سنتی پشتیبانی میکنند.ولی از برتری گروه همآموزی در کارکردهای شناختی بالا در مقایسه با گروه دیگر هستند(تی محاسبه شد:26/2؛درجه آزادی:111؛سطح معناداری:026/0).
خلاصه ماشینی:
برپایهء بازنگری پژوهشهای انجام شده،فرضیههای این پژوهش عبارتند از:دستاوردهای شناختی،عاطفی و رفتاری دانشآموزان با روش همآموزی،بیشتر از دستاوردهای آموزشی همتایانشان با روشهای آموزش سنتی است، و روش همآموزی زمینهساز گسترش کارکردهای بالای شناختی میشود.
این پژوهش در پی پاسخگویی به پرسشهای زیر بوده است: آیا دانشآموزانی که با روش همآوزی میآموزند،نسبت به دانشآموزان در روش آموزش سنتی دستاوردهای شناختی،عاطفی و رفتاری برتری دارند؟ آیا روش همآموزی در مقایسه با روشهای سنتی زمینهساز رشد کارکردهای شناختی بالا است؟ (1).
تی محاسبه شده برای مقایسه میانگین کارکردهای شناختی و عاطفی دردو روش آموزشی سنتی و همآموزی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای مقایسهء کارکردهای رفتاری از آزمون ناآمارهای مجذور خی استفاده شد.
مجذور خی محاسبه شده برای مقایسه کارکردهای رفتاری دانشآموزان در دو روش آموزش سنتی و همآموزی (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس یافتههای آماری،با 95%اطمینان میتوان گفت که فرضیهء اول پژوهش در مورد کارکردهای شناختی و رفتاری تایید و در مورد کارکردهای عاطفی رد میشود.
تی محاسبه شده برای مقایسه میانگین کارکردهای شناختی بالای دانشآموزان در روش همآموزی و روش آموزش سنتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری در این پژوهش تلاش شده است که روشهای آموزشی نوین(همآموزی)و سنتی از نظر دستاوردهای آموزشی دانشآموزان مورد آزمون قرار گیرند.
فرضیه دوم پژوهش که روش همآموزی را در زمینهسازی برای رشد کارکردهای شناختی بالای دانشآموزان نسبت به روش آموزش سنتی سودمندتر میداند نیز مورد تایید قرار گرفت.