چکیده:
آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت هر کشور است و آینده هر کشور بستگی به کیفیت عملکرد نهاد دارد.دستاندرکران امر آموزش و پرورش همواره سعی در پیدا کردن راهکارهایی برای افزایش کارآیی آموزشی دانشآموزان در مدارس داشتهاند.این راهکارها شامل سعی در ارائه گزینهها و برنامههای درسی متفاوت، روشهای مختلف آموزشی،کتابهای درسی جدید،معلمان بهتر،کلاسهای کوچکتر معلم خصوصی بعد از مدرسه و حتی سال تحصیلی طولانی مدتتر در مدارس و... میباشد در این میان انتخاب و توزیع معلمان به صورتی کارا به مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که تخصیص مناسب معلمان به مدارس از یک سو باعث رضایت معلمان شده و از سوی دیگر بهبود کیفیت آموزشی مدارس را به دنبال خواهد داشت.در آغاز هر سال تحصیلی هر منطقه از کشور که اداره آموزش و پرورش وجود دارد،معلمان باید به مدارس آن منطقه تخصیص داده شوند.در این پژوهش از تصمیمگیری چند هدفه 2(MODM) و پانزده معیار مصوب آموزش و پرورش برای تخصیص معلمان مقطع ابتدایی منطقه به مدارس ابتدایی آن منطقه استفاده شده است. مدل تخصیص ارائه شده در این مقاله که برای تعددی از مدارس شهر ماسال ساخته و به کار گرفته شده است،مدلی چند هدفه است که وزن اهداف با روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 1محاسبه شده است.تعمیم و به کارگیری این مدل در مناطق دیگر میتواند علاوه بر در نظر گرفتن مزایای شیوه فعلی معایب آن را تا حدود زیاد برطرف کند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش از تصمیمگیری چند هدفه 2(MODM) و پانزده معیار مصوب آموزش و پرورش برای تخصیص معلمان مقطع ابتدایی منطقه به مدارس ابتدایی آن منطقه استفاده شده است.
در این تحقیق سعی شده است تا از مدل تصمیمگیری چند هدفه برای تخصیص دادن معلمان مقطع ابتدایی به مدارس تحصیلی ابتدایی استفاده شود.
در این هدف ضرایب متغیرهای تصمیم Cij 1 (میزان سابقه و تجربه آموزشی و اداری تماموقت)بوده و دارای مقدار پارامتری واقعی است.
در این هدف ضرایب متغیرهای تصمیم Cij2 (میزان خدمت آموزشی در روستاها و مدارس عشاری)بوده و دارای مقدار پارامتری واقعی است.
در این هدف ضرایب متغیرهای تصمیم Cij3 (اشتغال در مدارس تماموقت)بوده و دارای مقدار صفر -یک است.
در این هدف ضرایب متغیرهای تصممی Cij6 (میزان خدمت تمام وقت در ادارت آموزش و پرورش و دفاتر ستادی)بوده و دارای مقدار پارمتری واقعی است.
در این هدف ضرایب متغیرهای تصمیم Cij7 (میزان اشتغال در پست مدیریت مستقل مدارس)بوده و دارای مقدار پارمتری واقعی است.
در این هدف ضرایب متغیرهای تصمیم Cij8 (میزان اشتغال در پست راهنمای آموزشی)بوده و دارای مقدار پارامتری واقعی است.
در این هدف ضرایب متغیرهای تصمیم Cij12 (موارد شرکت و حضور به موقع در جلسات گروههای آموزشی منطق)بوده و دارای مقدار پارامتری واقعی است.
در این هدف ضرایب متغیرهای تصمیم Cij13 (میزان غیبت غیر موجه)بوده و دارای مقدار پارامتری واقعی است.
بنابراین محدودیتهای مربوطه به صورت زیر خواهند بود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ج)محدویتهای مقدار متغیرهای تصمیم:این محدودیتها میتواند مقادیر صفر و یک را انتخاب کند که بیانگر تخصیص یا عدم تخصیص یک معلم به یک مدرسه است.