چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی میزان استفاده دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز از فناوریهای اطلاعاتی میپردازد.جامعه مورد مطالعه در این پژوهش را دانشآموزان پایههای اول،دوم و سوم دبیرستانهای مناطق چهارگانه شهر شیراز تشکیل دادهاند که از میان آنها 824 دانشآموز دختر و پسر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان افراد نمونه مورد تحقیق و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است.یافتههای پژوهش بر استفاده بسیار زیاد پاسخگویان از رایانه و لوح فشرده دلالت دارد،درحالیکه کمتر از 50 درصد دانشآموزان از اینترنت استفاده میکنند.نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد میان رشتههای مختلف تحصیلی از لحاظ میزان استفاده از هریک از فناوریهای اطلاعاتی تفاوت معنادار وجود ندارد.همچنین نتیجه آزمون تی مستقل نشان داد که در میزان استفاده دانشآموزان از فناوری رایانه و اینترنت میان دختران و پسران تفاوت معنادار وجود دارد.با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر میتوان چنین نتیجهگیری کرد که فناوریهای اطلاعاتی مورد استقبال توجه بسیار دانشآموزان است و این در حالی است که مراکز آموزشی کشور هنوز به عنوان یک محیط آموزشی مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی شناخته نشدهاند در صورتی که دانشآموزان به فناوریهای اطلاعاتی در منزل و مکانهای دیگر از قبیل کافینتها و خانه دوستان خود دسترسی دارند.
خلاصه ماشینی:
با مروری بر تحقیقات گذشته مشخص گردید که در مدارس کشورهای توسعه یافته دانشآموزان برای انجام دادن امور مربوط به کلاس و درس از اینترنت و رایانه استفاده میکنند و این در حالی است که در تحقیق حاضر نمونهها متعلق به کشوری در حال توسعه هستند و طبق آمار موجود تعمیم کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس کشورمان با شاخصهای اکثر کشورهای پیشرفته صنعتی فاصله بسیار دارد و به علت عدم وجود فناوریها در مدارس کشور همچنین عدم آشنایی معلمان با کاربردهای آموزشی این فناوریها و تأثیر آن بر آموزش دانشآموزان سبب شده است که دانشآموزان کمتر از فناوریهای موردنظر استفاده کنند و از کاربردهای گوناگون آن در ارتقای سطح یادگیری خود بیبهره باشند.
نتایج تحقیقات نشان داده است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات سبب توسعهء یادگیری مشارکتی دانشآموزان میشود و آنها را به کاوش در اطلاعات موجود در لوحهای فشرده آموزشی،اینترنت شبکه رشد دانشآموزی و شبکه مدرسه دانشگاه صنعتی شریف،شبکه اینترنت و ترجمه متون انگلیسی مربوط ره دروس رسمی آناه ترغیب میکند.
میانگین و انرحاف معیار میزان استفاده از لوح فشرده به تفکیک جنسیت (تصویرتصویر) >نتیجهگیری با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که فناوریهای اطلاعاتی مورد استقبال و توجه زیاد نوجوانان و جوانان خصوصا دانشآموزان است و این در حالی است که مراکز آموزشی کشور هنوز به عنوان یک محیط آموزشی مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی شناخته نشدهاند.