Skip to main content
فهرست مقالات

معاد از نظر قرآن: دیدگاههای حکیمان درباره معاد جسمانی

(10 صفحه - از 6 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : بدن ،تناسخ ،معاد جسمانی ،نفس ،تعلق نفس به بدن ،بدن دنیوی ،فارابی ،مادی ،تعلق نفس به بدن دنیوی ،نظریه ،خیالی ،تعلق نفس ،بدن اخروی ،لذت ،صورتهای ،تعلق نفس به بدن مثالی ،تخیل ،بدن مثالی ،تصویر معاد جسمانی ،روح ،کمال ،فارابی و معاد جسمانی ،پاداش و کیفر ،بدن دنیوی به‌آن بدن مثالی ،تصویر ،انسان ،حسی ،کیفرها و پاداشهای ،تعلق نفس به بدن تحقق ،بدن مادی

خلاصه ماشینی:

"از این بیان روشن می‌شود که قسمت آخر کلام شیخ که دربارهء استواری صور خیالی سخن می‌گوید و با مقایسهء صور اخروی با صور رویائی و حسی،قسم‌ نخستین را پایدارتر می‌داند،نظر جدیدی نیست،بلکه توضیح نظر فارابی است‌ بنابراین آنچه از ظاهر کلام صدر المتالهین استفاده می‌شود که این خود یک نظریه‌ جداگانه است،صحیح و استوار نمی‌باشد،بلکه در اینجا یک نظریه است که فارابی‌ و شیخ به نقل صدر المتالهین،غزالی آن را برگزیده است‌5 3-صدر المتالهین و معاد جسمانی صدر المتالهین در بحث معاد با تنظیم مقدماتی معاد جسمانی را مطرح کرده‌ و از آنها نتیجه گرفته است که بدن محشور در سرای دیگر همان بدن موجود در این سرای دنیوی است از عناوین بحث وی و همچنین از عناوین بحث تلمیذ مکتب و محقق سبزواری،چنین استفاده می‌شود که وی همان معاد معروف در میان‌ متشرعه را اثبات می‌کند خصوصا که اصرار می‌ورزد که بدن اخروی عین بدن دنیوی‌ است نه مثل آن و نه مبائن با آن،ولی یک چنین تبادر،تبادر ابتدائی است و مطالعه مقدمات آن و نتیجه‌گیری بعدی او به روشنی ثابت می‌کند که وی به معاد جسمانی مثالی یا برزخی معتقد است که پیش از وی فلاسفهء اشراقی به آن معتقد بوده‌اند،چیزی که هست گروه دوم نتوانسته‌اند ثابت کنند که بدن اخروی مثالی‌ (5)-اسفار،ج 9 ص 150-152 همان بدن مادی دنیوی است و لذا در گرداب تباین دو بدن فرو رفته‌اند،و تنها کاری که حکیم شیرازی انجام داده است،اثبات عینیت و وحدت هردو بدن‌ می‌باشد که تفاوت آن دو را به نقص و کمال بازگردانیده است و ناگفته پیدا است‌ که هر وجود کامل،مشتمل بر وجود ناقص نیز می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.