Skip to main content
فهرست مقالات

ملل و نحل: پیشوائی احمد در قلمرو عقاید

نویسنده:

(9 صفحه - از 20 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : دعوت، ابن تیمیه، خدا، اسلام، آل سعود، حنابله، پیامبر، سلفی‌گری و احیاء مکتب احمد، احیاء، سلفی‌گری

خلاصه ماشینی:

"2-آنان می‌گوید"خدا صورت،دو چشم بینا و دو دست دارد و دست راست او از تمام دستها بالاتر است‌1 آیا در جهان کنونی که این همه ترقی و تکامل در زمینه علوم انسانی رخ‌ داده و بشر توانسته است در قمر فرود آید،صحیح است خدای جهان را به صورت‌ یک انسان متبختر که بر سریر خود تکیه کرده و به زیر عرش خود با کمال تجبر می‌نگرد،معرفی کنیم؟ آیا یک انسان تحصیل کرده نخواهد گفت بی‌خدائی بهتر از چنین خداپرستی‌ است؟ 3-"حنابله‌"و اهل الحدیث که پیرو این مکتبند،با پیروی از یک رشته‌ روایات که همگی زائیده افکار یهود و نصاری است،و با مکر و خدعه آنها را وارد قلمرو عقاید مسلمین ساخته‌اند،می‌گویند انسان مجبور و فاقد اختیار است و بسان پرکاهی در برابر طوفان از این سو به آن سو پرتاب می‌شود،آیا می‌توان‌ این عقیده را در جهان مطرح کرد و انتظار گرایش مردم به آن را داشت؟ 4-آیا صحیح است که بگوئیم پیامبر(ص)فرموده است به خدائی که جز او خدائی نیست برخی از شما کارهای بهشتیان را انجام می‌دهد،تا آنجا که میان او و بهشت جز یک ذراع فاصله باقی نمی‌ماند در این هنگام قضاء و قدر الهی پیش‌ می‌گیرد و او کارهای دوزخیان را انجام می‌دهد و به دوزخ می‌رود و نیز برخی‌ از شما کارهای دوزخیان را انجام می‌دهد تا این‌که میان او و دوزخ جز ذراعی، باقی نمی‌ماند که ناگهان تقدیر الهی بر او غلبه کرده و کار بهشتیان را انجام‌ می‌دهد و به بهشت می‌رود2 آیا چنین عقیده‌ای با آیات قرآن سازگار است؟ قرآن می‌فرماید:"قد جائکم بصائر من ربکم فمن ابصر فلنفسه و من عمی‌ فعلیها"(الانعام/104) "بگو دلائل روشنگری از جانب پروردگارتان برای شما آمده،هرکه بینا شود (1)-شاعر حنبلی این عقیده را به عنوان افتخار به نظم در آورده می‌گوید: لله وجه لایحد بصورة و لربنا عینان ناظرتان‌ و له یدان کما یقول الهنا و یمینه جلت عن الایمان (2)-صحیح مسلم ج 8 ص 44-کتاب القدر به سود خود و هرکه کوردل باشد به زیان خود او است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.