Skip to main content
فهرست مقالات

ملل و نحل: پیشوائی احمد در قلمرو عقاید

نویسنده:

(9 صفحه - از 20 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : دعوت ،ابن تیمیه ،خدا ،اسلام ،آل سعود ،حنابله ،پیامبر ،سلفی‌گری و احیاء مکتب احمد ،احیاء ،سلفی‌گری ،پیشوائی احمد در قلمرو عقاید ،مکتب ،بن عبد الوهاب نجدی ،اهل سنت ،احیاء مکتب احمد در عقاید ،کتاب ،قرآن ،احمد بن حنبل ،مسیح ،سنت ،جهان ،فتنه ،دعوت به سلفی‌گری ،منطقه ،انسان ،آثار ،اثر سیطره آل سعود ،کتابهای ابن تیمیه ،مردم دسته‌به‌دسته به آئین خدا ،مردم

خلاصه ماشینی:

"2-آنان می‌گوید"خدا صورت،دو چشم بینا و دو دست دارد و دست راست او از تمام دستها بالاتر است‌1 آیا در جهان کنونی که این همه ترقی و تکامل در زمینه علوم انسانی رخ‌ داده و بشر توانسته است در قمر فرود آید،صحیح است خدای جهان را به صورت‌ یک انسان متبختر که بر سریر خود تکیه کرده و به زیر عرش خود با کمال تجبر می‌نگرد،معرفی کنیم؟ آیا یک انسان تحصیل کرده نخواهد گفت بی‌خدائی بهتر از چنین خداپرستی‌ است؟ 3-"حنابله‌"و اهل الحدیث که پیرو این مکتبند،با پیروی از یک رشته‌ روایات که همگی زائیده افکار یهود و نصاری است،و با مکر و خدعه آنها را وارد قلمرو عقاید مسلمین ساخته‌اند،می‌گویند انسان مجبور و فاقد اختیار است و بسان پرکاهی در برابر طوفان از این سو به آن سو پرتاب می‌شود،آیا می‌توان‌ این عقیده را در جهان مطرح کرد و انتظار گرایش مردم به آن را داشت؟ 4-آیا صحیح است که بگوئیم پیامبر(ص)فرموده است به خدائی که جز او خدائی نیست برخی از شما کارهای بهشتیان را انجام می‌دهد،تا آنجا که میان او و بهشت جز یک ذراع فاصله باقی نمی‌ماند در این هنگام قضاء و قدر الهی پیش‌ می‌گیرد و او کارهای دوزخیان را انجام می‌دهد و به دوزخ می‌رود و نیز برخی‌ از شما کارهای دوزخیان را انجام می‌دهد تا این‌که میان او و دوزخ جز ذراعی، باقی نمی‌ماند که ناگهان تقدیر الهی بر او غلبه کرده و کار بهشتیان را انجام‌ می‌دهد و به بهشت می‌رود2 آیا چنین عقیده‌ای با آیات قرآن سازگار است؟ قرآن می‌فرماید:"قد جائکم بصائر من ربکم فمن ابصر فلنفسه و من عمی‌ فعلیها"(الانعام/104) "بگو دلائل روشنگری از جانب پروردگارتان برای شما آمده،هرکه بینا شود (1)-شاعر حنبلی این عقیده را به عنوان افتخار به نظم در آورده می‌گوید: لله وجه لایحد بصورة و لربنا عینان ناظرتان‌ و له یدان کما یقول الهنا و یمینه جلت عن الایمان (2)-صحیح مسلم ج 8 ص 44-کتاب القدر به سود خود و هرکه کوردل باشد به زیان خود او است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.