خلاصه ماشینی:
"در این خصوص در یک تلاش برای تعریف مشخصههای وسایل ارتباطی مسلمانان مقیس الدین (Mughees-ud-din) یادآور میشود که یک روزنامهنگار مسلمان نباید فقط با منظور کردن و به انتشار رساندن آنچه که منطبق علایق معمول مردم باشد،راضی گردد،بلکه او باید همیشه با شیطان مبارزه کند و حق را تشویق کند.
در سال 1978 نخستین کنفرانس اسلامی آسیایی سازمانیافته از سوی لیگ جهانی مسلمانان (World Muslim League) در کراچی پاکستان،تصمیم گرفت که هماهنگی بین روزنامهنگاران مسلمان و دستاندرکاران امور رسانهها در خصوص جبران عقبماندگی و شکستن اقتدار انحصار غربی بر وسایل ارتباط جمعی که در خصوص اسلام و جهان مسلمانان معارضهجویان است،گسترش یابد.
شلیفر بهطور قانعکنندهای بحث میکند که وسایل ارتباطی مسلمانان،نیکی را تشویق و از پلیدی بیزار است،و این ذاتا متفاوت رسانههای ارتباطی جهانی مسلمانان همراه و دربارهء آنان هستند،لیکن از سوی یک نقطهنظر سوسیالیستی سکولار،یا حتی یک نقطهنظر کمونیستی تولید میشوند،در حالی که رسانههای ارتباطی مسلمانان همراه و دربارهء آنان به ویژه و جهان به طور کلی هستند که از جانب یک دیدگاه اسلامی نوشته شدهاند.
(جدول شمارهء دو) جدول 2-خبرگزاریهای خارجی در کشورهای مسلمان (تصویرتصویر) (تصویرتصویر) به همین دلیل است که تقریبا همهء روزنامهها و مجلات گزارش شده در این مطالعه،اخبار سخت (Hard News) تنها 15 تا 25 درصد فضای روزنامه را میپوشانند،مقالات،گزارشهای خبری، تفسیرها و سرمقالات 50 تا 60 درصد فضا را اشغال میکند،و ما بقی فضای مانده برای آگهیهای بازرگانی به کار میرود.
هفتهنامهء المجتمع کویت به وسیلهء دولت کویت در موقعیتهای مختلف در 15 سال گذشته توقیف شده بود، این نشریه در خصوص آزادی مطبوعات یا ایجاد مجلس ملی مطالبی را منتشر کرده بود."