Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم بر اساس تفسیر موضوعی: نفخ صور یا مقدمه حیات نوین

(12 صفحه - از 6 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : نفخ، نفخ صور، قرآن، نفخ فی الصور، صعق، تفسیر، نفخ صور دوم، نفخه، قیام، تفسیر قرآن کریم

خلاصه ماشینی:

"ولی این تفسیر با ظاهر آیه هم‌آهنگ نیست،زیرا مقتضای ظاهر ایه این‌ است که استثنا شدگان از جمله موجودات آسمانی و زمینی هستند و به عبارت دیگر ظاهر استثناء این است که متصل است نه منقطع،و به همین جهت مفسران با توجه‌ به همین مدلول ظاهری در مورد استثناء شدگان آراء مختلفی را ابراز نموده‌اند، برخی گفته‌اند مقصود جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و ملک الموت است و برخی‌ گفته‌اند"شهداء"هستند و برخی احتمالات دیگری داده‌اند15 در اینجا یک رشته شواهد و قرائنی در آیات قرآن وجود دارد که از مجموع‌ آنها می‌توان به نوعی به تفسیر این آیه دست یافت و مقصود از استثناء شدگان‌ را به دست آورد: 1-از برخی آیات استفاده می‌شود که افرادی که در نفخه نخست گرفتار هول‌وهراس(صعق(فزع)شده‌اند همان افرادی هستند که پس از نفخهء دوم‌ برپا خاسته و در پیشگاه ربوبی در محشر حاضر می‌گردند چنانکه می‌فرماید: "فاذاهم قیام ینظرون‌"زمر/68) "فاذاهم جمیع لدینا محضرون‌"(یس/53) 2-در آیه دیگر مخلصان از حاضر شوندگان در محشر(برای محاسبه اعمال) استثناء شده‌اند چنان‌که می‌فرماید: "فانهم لمحضرون الا عباد الله المخلصین‌"(صافات/128) از انصمام این دو آیه بدست می‌آید که مخلصان کسانی‌اند که از وحشت و اضطراب پس از نفخه نخست(و نیز نفخه دوم)در امان خواهند بود اکنون باید دید مخلصان کیانند؟ 3-شیطان در روز قیامت به پیروان خود می‌گوید"شما باید خود را نکوهش‌ کنید،زیرا من فقط به شما وعده می‌دادم و شما فریب آن وعده‌ها را خوردید،و (15)-مجمع البیان ج 4 ص 508،تفسیر الجلالین ص 616 امروز من به آنچه شما به آن شرک می‌ورزیدید انکار می‌ورزم‌11 4-از طرفی در دنیا از اغواء نمودن بندگان مخلص خدا اظهار عجز کرده‌ است‌12 از انضمام این دو آیه بدست می‌آید که مقصود از مخلصان افرادی هستند که هیچ نوع شرکی در قلمرو عقیده،اخلاق،اعمال و افکار آنان راه نداشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.