Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مبانی آموزش و پرورش در عصر ساسانیان

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 179 تا 212)

کلید واژه های ماشینی : ساسانی، آموزش، آموزش و پرورش، عصر ساسانی، ایران باستان، پرورش در عصر ساسانیان، ایران، اخلاق، زرتشت، دینی

خلاصه ماشینی:

"در دوران قباد(531-488-م)و انوشیروان(579-531-م)که مقابله با نیروهای مهاجم در شرق و غرب کشور گسترش یافته و در داخل نیز نهاد سیاسی پیوند یافته با مذهب رسمی با مشکلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و حتی دینی فراوان و روزافزون روبرو شده بود،کمابیش نوعی استمرار ترسیم گردید،اما از زمان خسرو پرویز (628-590-م)سقوط به همان شیوه که نشانه‌هایش در دورهء پایانی هخامنشی و دیگر سلسله‌ها نیز مشهود است آغاز شد بطوریکه پس از قتل وی،هیچ یک از دوازده‌ پادشاهی که بر روی هم مدت چهار سال 632-628 بر اریکه قدرتی ناپایدار نشستند، توان سازماندهی نداشتند و در نتیجه آن همه پیشرفت‌های علمی و فرهنگی در سطوح‌ عالی(دانشگاه گندی شاپور،مدرسه‌های دیگر در درون کشور چون بوشهر،ری،بلخ، مرو،فرغانه و تیسفون و یا در مرزهای روم چون آمد،نصیبین،ادسا،اورفه و جز اینها و نیز فراهم آمدن شرایط علم جویی و بکارگیری ابتکارات صنعتی و هنری در زمینه‌های‌ گوناگون سرانجام در سال 642 م 21 هجری با شکست در برابر مسلمانان در نهاوند (فتح الفتوح)آشکار شد که جامعه توان زندگی پر دوام خود را بر پایهء همهء ارزش‌ها و معیارها و سازمان‌بندیهای اجتماعی گذشته از دست داده است و بدین اعتبار سلسله‌ای‌ که بیش از چهار قرن بر پارس بعنوان مرکز و سرتاسر کشور(ایران شهر)فرمانروایی‌ داشت به علل تفرقه و نفاق،ضعف و انحطاط،شک و دشمنی و تشتت اخلاقی و فساد، حرص و تن‌پروری و تجمل‌گرایی،دنیاپرستی و ستمگری،گروه‌گرایی و نژادپسندی، و بیماری غیرمترقبه طاعون از پای درآمد5."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.