Skip to main content
فهرست مقالات

آیه و ساختار آن

نویسنده:

(24 صفحه - از 34 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،تناسب لفظی میان پایان آیه ،تناسب ،فواصل ،تناسب معنایی میان پایان آیه ،سجع ،هماهنگی میان فواصل آیات ،کلام ،پیوند ،جمله ،واژه ،سخن ،خدا ،معنی ،هماهنگی ،القرآن ،الف‌ـ تناسب معنایی میان پایان ،نظم ،مادر ،کلمه ،تناسب میان فواصل آیات ،لفظی ،فواصل آیات ،خواهر ،آیات قرآن ،حکیم ،وزن ،پایان آیه ،میان فاصله آیه با بخش ،فواصل آیات با بخش‌های آغازین

خلاصه ماشینی:

"تفاوتی نیز وجود ندارد که واژه پایانی با واژه نخست آیه همخوانی داشته باشد یا با یکی از واژگان صدر آن، از نمونه‌های این بحث آیات ذیل است: «الحج أشهر معلومات فمن فرض فیهن الحج فلا رفث ولا فسوق ولا جدال فی الحج»(بقره،2/197)40 «وهب لنا من لدنک رحمه إنک أنت الوهاب» (آل‌عمران، 3/8) «قال لهم موسی ویلکم لا تفتروا علی الله کذبا فیسحتکم بعذاب وقد خاب من افتری» (طه،20/61) «ومن تاب وعمل صالحا فإنه یتوب إلی الله متابا» (فرقان،25/71) «قال إنی لعملکم من القالین» (شعراء،26/168) در آیات یاد شده، در نمونه اول واژه آغازین عینا در پایان یاد شده بود و در سه نمونه دیگر واژگان صدر و فاصله هردو از یک ماده مشتق بود و در نمونه آخر صرف هم‌شکلی لفظی است که آرایش بخش سخن است و این‌گونه می‌نمایاند که این دو کلمه از یک ماده مشتق شده‌اند، در حالی که «قال» از ماده «قول» و «قالین» از «قلی» به معنای کینه و دشمنی است. 4. اسلوب قرآن کریم بسیار گسترده‌تر، متنوع‌تر و فراتر از قالب‌های سجع است و این کتاب آسمانی مرزهای سجع را که ناشی از توان محدود بشر بوده، در نوردیده است و برخی از شروط سجع در فواصل آیات جریان ندارد؛ به عنوان مثال در شروط سجع آورده‌اند که فقره‌های با یک آهنگ خاص، نباید بیش از دو یا سه مورد باشد، زیرا سبب ملالت شده و نشانه‌های تکلف از آن آشکار می‌شود و حال آن که گاه در قرآن کریم میان فرجام‌های آیات در قطعاتی طولانی و یا در تمام یک سوره هماهنگی وجود دارد و تمامی به آهنگی خاص پایان می‌یابند و این کار نه تنها ملالتی ایجاد نمی‌کند بلکه نشاط خواننده را افزون کرده و او را مجذوب خویش می‌سازد؛ همانند سوره‌های: مریم، طه، یس، الرحمن، جن و نبأ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.