Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی گذرا به اسلوب استثنای به الا

نویسنده:

(12 صفحه - از 84 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : استثنا، اعراب، ثنی، استثنای متصل و منقطع، اسلوب استثنا، اعراب القرآن، هـ، اسلوب استثنای متصل و منقطع، تفسیر، مستثنی

خلاصه ماشینی: "و اما در صورتی که وجه دوم در نظر گرفته شود، استثنا متصل خواهد بود، زیرا در این صورت، ضمیر «هم» به «قوم»، بدون اتصافش به «اجرام» برگشته و لذا مستثنی بعضی از مستثنی منه بوده و داخل درآن می‌باشد؛ گویی گفته شده: «إنا أرسلنا إلی قوم قد أجرموا کلهم إلا آل‌لوط وحدهم. 8. حاشیه الصبان، 2/142، 143؛ شرح التصریح علی التوضیح، 1/349؛ جلال الدین السیوطی، همع الهوامع فی شرح جمع الجوامع، 1/222، 223، منشورات الرضی ـ زاهدی، قم؛ عباس حسن، النحو الوافی، 2/295، الطبعه الثالثه، دار المعارف بمصر؛ الحسن بن القاسم المرادی، الجنی الدانی فی حروف المعانی، 1/512، الطبعه الأولی، دار الکتب العلمیه، بیروت 1413ق؛ بهاء الدین عبد‌الله بن عقیل، شرح ابن عقیل و معه کتاب منحه الجلیل لمحمد محیی الدین عبد‌الحمید، 1/599، چاپ نهم، انتشارات ناصر خسرو؛ احمد زکی صفوت، الکامل فی قواعد العربیه نحوها و صرفها، 1/331، الطبعه الرابعه، شرکه مکتبه ومطبعه مصطفی البابی واولاده. «ابن حاجب» نیز معتقد است: تعریف براساس بعضیت اولی است، زیرا مثال‌هایی همچون «جاء القوم إلا زیدا» را به همان وجهی که در متن مذکور است، این تعریف را ابطال می‌کند، مگر آن که کلمه «جنس» به اعتبار معنای عام آن یعنی داخل بودن، منظور نظر باشد که در این صورت، تعریف جامع و مانع خواهد بود، زیرا مستثنای متصل داخل در مستثنی منه است و بالعکس، مستثنای منقطع داخل درآن نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.