Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیری از قضا و قدر در قرآن مجید از دیدگاه علوم جدید (2)

نویسنده:

(22 صفحه - از 132 تا 153)

کلید واژه های ماشینی : قرآن مجید، قدر، نطفه، قضا، جنین، ژنها، قدر در قرآن مجید، خلق، انسان، قضا و قدر

خلاصه ماشینی:

"تعیین جنس نوزاد اینکه از بین میلیونها اسپرماتوزوئید که برای جفت شدن با تخمک زن حرکت کرده‌اند (و در بین آنها حدودا نیمی دارای کروموزم ایکس و نیمی دارای کروموزم ایگرگ هستند) آنکه دارای کروموزم ایکس است بتواند خود را داخل تخمک کند و یا به عکس آنکه دارای کروموزم ایگرگ است خود را داخل تخمک کند و لقاح انجام گیرد از لحاظ علمی قاعده معینی ندارد بلکه علم جنین شناسی آن را «شانسی و یا اتفاقی» می‌داند ولی به تعبیر سنتی این اولین و مهم‌ترین «قدر جبری» نوزاد آتی است که «به خواست خداوند و مشیت الهی» مربوط است. و در جای دیگر می‌فرماید: «فجعل منه الزوجین الذکر و الانثی» (قیامت، 75/39) یعنی: از او دو صنف درست کرد، یکی نر و یکی ماده و باز می‌فرماید: «و الله خلقکم من تراب ثم نطفه ثم جعلکم ازواجا و ما تحمل من انثی و لا تضع الا بعلمه» (فاطر، 35/11) یعنی خدا شما را نخست از خاک بیافرید و سپس از نطفه خلق کرد، پس از آن شما را جفت قرار داد و آنچه زنان بار گیرند و بزایند جز به علم و اراده او نخواهد بود و همچنین مشیت خداوند است که لقاح انجام نگیرد، چنانکه در قرآن می‌فرماید: «یخلق ما یشاء یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذکور. قرآن مجید تغییرات نطفه، از ابتدای تشکیل نطفه تا به دنیا آمدن نوزاد را در آیه 14 سوره مؤمنون خلاصه کرده چنین بیان فرموده است: «ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسونا العظام لحما ثم انشأنه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین» یعنی سپس از نطفه علقه را خلق کردیم و بعد از علقه مضغه را خلق کردیم و از مضغه استخوانها را خلق کردیم و دور استخوانها گوشت قرار دادیم و آن گاه خلق جدیدی پدید آوردیم، پس برتر آمد آنکه بهترین آفرینندگان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.