Skip to main content
فهرست مقالات

نجم الدین راضی و تفسیر عرفانی قرآن

نویسنده:

(20 صفحه - از 36 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، نجم‌الدین رازی، قرآن، مرصاد العباد، تأویل، شیخ نجم‌الدین رازی، منارات السائرین، ذهبی، حدیث، بحر

خلاصه ماشینی:

"27 در باب صحت انتساب بحر الحقایق به نجم الدین رازی همان گونه که پیش از این نیز یاد کردیم نسخه‌های تفسیر تأویلی شیخ نجم‌الدین دایه، با نام‌های گوناگون و حتی به نام نویسندگان دیگر در کتابخانه‌های مختلف جهان به ثبت رسیده است. 36 اساسا جهان بینی حاکم بر «بحر الحقائق والمعانی» همان است که خواننده در «منارات السائرین» و «مرصاد العباد» می‌بیند و حتی از همین دو نمونه ذکر شده، بخوبی پیداست که نجم الدین رازی همان مباحثی را که سی‌و‌اند سال پیش از تألیف منارات السائرین و بحر الحقائق، در کتاب مرصاد العباد خویش به فارسی آورده بود، اینک به جامه‌ی عربیت درآورده است. برای نمونه به این عبارت توجه کنید: «واخبرنا المشایخ بطرق مختلفة جمیع کتاب الجامع الصحیح البخاری، منها اخبرنا ابو‌العز44 عبد‌الباقی بن عثمان بن محمد بن محمد بن ابی نصر محمد بن صالح الهمدانی بها فی ذی‌الحجة سنة احدی وستمائة، اخبرنا ابو‌الحافظ ابو‌جعفر محمد بن (حسن بن محمد بن) حسن الهمدانی اخبرنا ابو‌عبد‌الله محمد بن موسی الصفار اخبرنا ابو‌الهیثم محمد بن مکی بن محمد بن الکمهی اخبرنا ابو‌عبد‌الله محمد بن یوسف بن مطر العزیزی اخبرنا الامام الحافظ ابن عبد‌الله محمد اسماعیل البخاری اخبرنا عمر و بن علی اخبرنا ابو‌عاصم اخبرنا ابن‌جریح اخبرنا موسی بن عقیت عن نافع، ان ابا هریرة‌رضی‌الله عنه قال، قال رسول‌الله…»45 بسیار مستبعد می‌نماید که در سال 601 هجری در حالی که شیخ نجم الدین کبری شصت‌واند سال از عمرش می‌گذشته است (وی متولد 540 هجری است) و خود املا کننده‌ی احادیث و از مشایخ حدیث برای بسیاری از راویان حدیث بوده است، از ابو‌العز عبد‌الباقی همدانی (م602هـ) تمام صحیح بخاری را سماع کرده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.