Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به کتاب «پژوهشی در: تاریخ قرآن کریم»

نویسنده:

(14 صفحه - از 126 تا 139)

خلاصه ماشینی:

"ازنظر قواعدعربی آیا مرجع ضمیر را از آیه‌ی اول سوره‌ی قدر(97) می‌توان به آیه‌ی 185سوره‌ی بقره (2)یا آیه‌ی 3و4 سوره‌ی دخان (44)برگرداند؟ مؤلف محترم درصفحه 43 می‌نویسد: سئوال:با توجه به نخستین آیه‌ی سوره‌ی قدر:«انا انزلناه فی لیلةالقدر»، که حاکی از نزول دفعی و یکپارچگی قرآن است این سئوال پیش می‌آید که ما چگونه می‌توانیم قبول کنیم که قرآن درظرف بیست واندی سال به تدریج بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل گردید؟ و به عبارت دیگر:آیا نزول دفعی قرآن ـ که بازدة صریح آیة نخست سورة قدر می‌باشد بانزول تدریجی آن ـ که صریحا از آیات دیگر استفاده می‌شود و از خصوصیات و امتیازات قرآن نسبت به سایر کتب آسمانی است،منافاتی ندارد؟ آیا این دو مطلب متعارض، قابل توجیه و سازش می‌باشد ؟ مرحوم طبرسی (رضوان الله علیه) پس از طرح این مشکل ـ ضمن تفسیر سوره‌ی قدر ـ برای حل آن به نقل از ابن عباس می‌نویسد:خداوند متعال قرآن را یکباره درشب قدر از لوح محفوظ به آسمان دنیا نازل کرد، و سپس جبرائیل آن را قسمت به قسمت به صورت پنج یا ده آیه و یا کمتر و بیشتر و حتی به صورت یک آیه در مدتی حدود بیست و سه سال از جانب خدا بر پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل گردانید. 8. مؤلف محترم درفصل پانزدهم، ذیل کیفیت ترتیب مصحف امیرالمؤمنین علی‌ علیه السلام درصفحه‌ی 392 می‌نویسد: یعقوبی درکتاب خود آورده است، که چنین روایت نمودند: حضرت علی علیه السلام پس از رجعت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرآن را جمع آوری کرد، قرآن را بر شتری نهاد و فرمود:این قرآنی است که فراهمش ساختم..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.