Skip to main content
فهرست مقالات

علی علیه السلام تنها عامل به آیه نجوا

نویسنده:

(11 صفحه - از 19 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : نجوا ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،علی علیه‌السلام ،حضرت علی علیه‌السلام ،نجوای با پیامبر اکرم ،حضرت علی ،صدقه ،شأن نزول ،اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،پیامبر اکرم ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،دینار ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم نجوا ،پرداخت صدقه ،درهم ،نجوای حضرت علی ،اکرم ،صدقه داد ،ثروتمندان ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،مقدار صدقه ،آیة نجوا ،درهم صدقه می‌دادم ،نزول آیه ،پیامبر خدا ،حضرت نجوا ،درهم صدقه ،صدقه بدهند ،هیچ‌کس ،نجوا پرداختند

خلاصه ماشینی:

"بنابراین باید بر خود موضوع متمرکز شد که آیا نجوای با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فی نفسه مطلوب است یا خیر؟ اگر نیست چرا قبلا آن قدر دور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌نشستند که انسان تازه وارد حتی جایی برای نشستن پیدا نمی‌کرد به گونه‌ای که آیة قبل از آیة نجوا به تأدیب آنان پرداخت و فرمود: «…چون به شما گفته می‌شود در مجلس جای باز کنید، پس جای باز کنید» و اگر نجوای باحضرت مطلوب و محبوب است چرا مشروط شدن نجوا به صدقه، همگان را از نجوا بازداشت؟ در نتیجه می‌توان گفت که: عمل حضرت علی علیه السلام حتما فضیلت بوده و علاوه بر‌این، از فضایلی بوده که دیگران نمی‌توانسته‌اند به هیچ نحو آن را به خود ببندند. در نتیجه می‌توان گفت که تفسیر فخر رازی از جملة «انک لزهید»، قابل اشکال است زیرا طبق معنا و تفسیر فخر، حضرت علی علیه السلام چون کم‌مال بود یک شعیر را پیشنهاد کرد در حالی که از آنچه گذشت معلوم شد اولا وی اگر چه کم‌بضاعت بود ولی ده مرتبه پشت سر هم و در هر مرحله یک درهم صدقه داد و ثانیا پس از ده بار پرداخت صدقه، تنها هنگام مشورت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با او در مقدار آن نظر داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.