خلاصه ماشینی:
"در پاسخ میگویم: اگر کسانی که قرآن را به عنوان حاکم پذیرفتهاند، به نیکی دقت و تأمل کنند نص صریح بر صحت خلافت امیرمؤمنان مییابند زیرا در قرآن نص صریح بر اینکه اجماع صحت است وجود دارد و معاویه و اهل شام نیز منکر آن نیستند و از سوی دیگر پس از رحلت رسول خد صلی الله علیه و آله و سلم پنج نفر برای تعیین خلیفه انتخاب شدند و بیعت آنان موجب لزوم بیعت و صحت خلافت خواهد بود و نه تنها پنج نفر از صالحان صحابه رسول خدا بلکه پنجاه نفر با آن حضرت بیعت کردهاند پس خلافت او بر حق است.
بیتردید اعتقاد به وجود خالق متعال با برهان عقلی و راهنمایی فطرت انسانها صورت میگیرد و اما آگاهی از بسیاری از اوصاف خداوند جز از راه وحی و سنت ممکن نیست، از این رو مولای متقیان خطبه اشباح در مسجد کوفه را در پاسخ شخصی که از امام خواست خدا را آنگونه معرفی کند که گویا با چشم سر او را دیدهاند در حالی که خشمگین بود ورنگ صورتش تغییر کرده بود مطالب فراوانی در اینباره فرمود از جمله: فانظرایها السائل فما دلک القرآن علیه من صفته فائتم به و استضئ بنور هدایته و ما کلفک الشیطان علمه مما لیس فی الکتاب علیک فرضه و لا فی سنته النبی صلی الله علیه و آله و ائمة الهدی أثره فکل علمه الی الله سبحانه فان ذالک منتهی حق الله علیک.
جامعیت قرآن از جمله اوصاف برجسته قرآن، جامعیت آن است، یعنی احکام و دستورات قرآن به گونهای است که ویژه زمان و مکان خاصی نیست و از سوی دیگر تمامی نیازهای فردی و اجتماعی انسان را تأمین میکند مولا امام علی علیه السلام در موارد فراوانی به این مهم اشاره کرده است از جمله: الفـ قرآن جامع اخبار گذشتگان و آیندگان و فی القرآن نبأ ما قبلکم و خبر ما بعدکم و حکم ما بینکم."