چکیده:
در این مقاله، سعی شده است تا ضرورت و اهمیت درس تربیت بدنی در دوره حساس
ابتدایی، از ابعاد مختلف مورد بررسی، بازنگری و ارزشیابی قرار گیرد و برای این کار
چارهاندیشی اساسی و بنیادی صورت گیرد.بدون شک، سالهای مقطح ابتدایی یکی از مهمترین مراحل زندگی کودک دبستانی است؛زیرا
در این سالهاست که شخصیت او شکل میگیرد و ساخته میشود.از این رو، لازم است
برنامهریزان و مسئولان با برنامهریزی دقیق و اصولی برای این دوره سنی، حداکثر
توان و سرمایهگذاری را منظور کنند تا پایهریزی اساسی در این سالها شروع شود و در
مقاطع بعدی به تکامل برسد.متأسفانه باید اذعان کرد با توجه به شواهد و قراین موجود، اینگونه به نظر میرسد
که درس تربیت بدنی هنوز جایگاه واقعی و اصلی خود را در بین سایر دروس پیدا نکرده
است و مسئولان امر توجه چندانی به نتایج و پیشنهادی محققان و پژوهشگران در این
زمینه نداشتهاند.
خلاصه ماشینی:
"(1)ضعف بینش و نگرش در مسئولان و اعلام تعطیلی درس ورزش در مقطع ابتدایی به دلیل عدم تمکن مالی، وجود نقصانهای کمی و کیفی از قبیل کمبود تأسیسات و اماکن ورزشی، فقدان تجهیزات لازم و اساسی برای ورزشهای پایه، کمبود شدید هزینه سرانه ورزشی دانشآموزان، کمبود نیروی انسانی متخصص و کارآمد و ماهر ورزشی در این مقطع و دیگر نارساییها موجب شده است ورزش مدارس در یک حالت بیرنامگی، عدم سازماندهی، سرگردانی و روزمرگی و بدون یک راهبرد مشخص قرار گیرد.
الزاما باید ورزش مدارس را جدی بگیریم و برای آن سرمایهگذاری کنیمضرورت و اهمیت طرح مسألهپیشرفت، توسعه و تعالی در هر جامعه زمانی میسر و ممکن است که مسئولان، برنامهریزان و سیاستگذاران توجه اصلی و اساسی به کودکان و نوجوانان را سرلوحه کار خود قرار دهند.
نتیجهگیری و پیشنهاداز مجموعه مطالبی که گذشت میتوان اینگونه استنتاج کرد که ما به طور جدی نیاز به یک بازنگری اساسی و همه جانبه به روند فعلی ورزش و تربیت بدنی، بخصوص در مقطع ابتدایی داریم و این موضوع ایجاب میکند که یک گروه کارشناسی مأموریت باید تا تمام علل و عوامل و کمبودها، نارساییها و مشکلات را کارشناسانه بررسی کند و تمام تمهیدات لازم را به کار ببندد و از تجربیات علمی و عملی کشورهای صاحب نام در ورزش، بهره گرفته، یک برنامه جامع و راهبری پیشنهاد کند.
به رشتههای ورزشی مادر یا پایه، مانند دو و میدانی، شنا و ژیمناستیک که حایز اهمیت فراوان هستند، از دوره دبستان توجه شود و وسایل و امکانات آنها تأمین گردد و مربیان و معلمان متخصص برای این امر در نظر گرفته شود؛16."