Skip to main content
فهرست مقالات

برداشتی نو از سطوح و گستره تحقیقات آموزشی و تربیتی

نویسنده: ؛

تابستان 1376 - شماره 3 علمی-پژوهشی (17 صفحه - از 30 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : تحقیقات آموزشی و تربیتی ،تربیتی ،نظام تعلیم و تربیت ،تعلیم و تربیت ،نظام آموزش و پرورش ،تحقیقات آموزشی ،پژوهشهای آموزشی و تربیتی ،نظام تعلیم و تربیت کشور ،سطح از پژوهشهای آموزشی ،آموزش و پرورش ،یادگیرندگان ،پژوهش در سطح یادگیرندگان ،گستره تحقیقات آموزشی ،سطح یادگیرندگان ،نظام تعلیم ،نظام آموزش و پرورش کشور ،قلمرو پژوهشهای آموزشی ،فعالیتهای پژوهشی ،دانشگاهی ،سطح از پژوهشها ،فعالیتهای یادگیری ،سطوح و گستره تحقیقات ،پژوهشی ،سطح معلم ،سطح از سطوح ،قلمرو و گستره تحقیقات ،علم تدریس ،حرفه‌ای ،پژوهشهای علمی ،سطح دانشگاهی

تاکنون تلاش چندانی برای تبیین قلمرو و گستره تحقیقات آموزشی و تربیتی انجام نگرفته است.این مقاله کوششی است در جهت ارائه تعریفی نو از این قلمرو و نگارنده طی آن مبادرت به شناسایی سه سطح متفاوت از تحقیقات آموزشی و تربیتی کرده است.نخستین سطح، پژوهش در«سطح یادگیرندگان» نامگذاری شده است که معطوف به ایجاد قابلیتهای لازم شناختی و عاطفی در دانش‌آموزان برای مواجهه پژوهشگرانه با اموری است که با آنها سرو کار پیدا می‌کنند.بدین منظور، رویکردهای یاددهی-یادگیری در نظام آموزش و پرورش باید متحول شود و روشهای سنتی تدریس باید، جای خود را به روشهای اکتشافی بدهد که برخورد پژوهشگرانه با امر یادگیری را برای دانش‌آموزان ایجاب می‌کند؛به عبارت دیگر، در نخستین سطح از سطوح تحقیقات آموزشی و تربیتی، نظام تعلیم و تربیت کشور باید به بستر مستعدی برای تربیت نسلی پژوهشگر مبدل شود.دومین سطح از سطوح سه گانه«سطح معلم نام گرفته است.معلم نیز در مواجهه با مسائل مختلف در جریان تدریس، باید به خلق و تولید دانش جدید حرفه‌ای نیز بیندیشد و از اینکه‌راهکارهای توصیه شده از طریق پژوهشهایی که دیگران انجام داده‌اند با اتکا به بصیرت و بینش حرفه‌ای خود کنار بگذارد، هراسی به خود راه ندهد.معلم تنها در صورتی می‌تواند به نیکویی و شایستگی از عهده وظایف خطیر و پیچیده تعلیم و تربیت بر آید که از جرأت و جسارت عدول از راهکارهای تربیت برآید که از جرأت و جسارت عدول از راهکارهای شناخته شده و آزمایش کردن راهکارهای نوآورانه برخوردار باشد که در این صورت، می‌توان از او به عنوان یک معلم پژوهشگر نام برد.سومین سطح از پژوهشهای آموزشی و تربیتی، «سطح دانشگاهی»نام گرفته که سطحی شناخته شده است.معمولا در بحث قلمرو پژوهشهای آموزشی و تربیتی، تنها به این سطح اشاره می‌شود که عبارت است از پژوهشهایی که براساس موازین و اصول علمی، از جمله تلاش برای کنترل متغیرهای ناخواسته و اندازه‌گیری اثر متغیر مستقل بر برخی از ابعاد تعلیم و تربیت، انجام می‌پذیرد.در پایان مقاله نیز نویسنده رابطه میان سطوح مختلف تحقیقات آموزشی و تربیتی را به اختصار مطرح کرده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.