Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه شنیداری- گفتاری در آموزش زبان خارجی

نویسنده: ؛

تابستان 1376 - شماره 3 علمی-پژوهشی (23 صفحه - از 106 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : شنیداری ،آموزش زبان خارجی ،زبان خارجی ،گفتاری ،آموزش زبان ،شیوه شنیداری ،یادگیری زبان خارجی ،تدریس زبان خارجی ،تدریس زبان ،زبان‌آموز ،روش شنیداری ،زبان مادری ،یادگیری زبان ،روش تدریس ،معلمان روش شنیداری ،امریکا ،زبان خارجی در سطح ،معلمان زبان ،نظریه شناختی ،کتابهای درسی روش شنیداری ،شیوه آموزش زبان ،کاربردی ،کتابهای روش تدریس ،فنون عملی ،روش تدریس شنیداری ،یادگیری زبان مادری ،شیوه آموزش ،گفتاری بهترین روش ،شیوه‌های تازه‌ای براساس نظریه ،شیوه شناختی

شیوه شنیداری-گفتاری (1) که مبتنی بر روانشناسی رفتارگرایی و براساس عادتسازی و شرطی کردن است، در دهه‌های ششم و هفتم قرن حاضر متداولترین و مطلوبترین شیوه آموزش زبان دوم و خارجی در سراسر دنیا بوده است، ولی با مطرح شدن نظریه جدید زبانشناسی گشتاری-زایشی که براساس روانشناسی شناختی است، دیدگاههای جدیدی در مورد ماهیت زبان و فراگیری آن به وسیله کودک عرضه شده و شیوه شنیداری-گفتاری و نظریه زیر بنایی آن بشدت مورد انتقاد قرار گرفته است.در عین حال نظریه گشتاری-زایشی نتوانسته شیوه کاربردی متناسبی را برای تدریس زبان خارجی به وجود آورد و جانشین شیوه کاربردی و متداول شنیداری-گفتاری سازد.لذا معلمان زبان در دهه هشتم، با یک دو گانگی پیچیده روبه‌رو شده و بناچار به نوعی روش التقاطی «شناختی-عادتی»روی آورده‌اند که دربرگیرنده نظرهای علمی گشتاری و فنون عملی شنیداری-گفتاری است.عده‌ای نیز شیوه شنیداری-گفتاری را همچنان ادامه داده‌اند.در دهه‌های هشتم و نهم، برنامه‌های درسی‌ای (2) براساس (1).audio-lingual approachنظریه شناختی(مفهومی، نقشی و موقعیتی)به کار گرفته شده و شیوه‌های تازه‌ای براساس نظریه شناختی نضج گرفته است، نظیر شیوه‌های تکلمی(ارتباطی)و اجتماعی که در آنها از فنون عادتسازی نیز بسیار استفاده شده است.سرانجام، در دهه نهم و دهم قرن حاضر، این بینش روشن و تجربه شده قوت گرفت که شیوه شنیداری-گفتاری بهترین روش برای تدریس زبان خارجی در سطح مقدماتی است و شیوه شناختی به بهترین وجه می‌تواند در سطح پیشرفته آموزش زبان دوم به کار رود و مؤثر واقع شود؛لذا نیاز به بازنگری و بررسی مجدد اصول و فنون شیوه شنیداری- گفتاری که برای سه چهار دهه مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته بود و کتابهای روش تدریس به اجمال از آن می‌گذشتند، بشدت احساس شد.این مقاله کوششی است در این راستا و برای رفع همین ضرورت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.