چکیده:
امروزه حسابداری نقش بسیار مهمی در کمک به توسعه اقتصادی داشته که این نقش در
کشورهای در حال توسعه مشهودتر است.چگونگی شکلگیری و توسعه رشته حسابداری در قرن
بیستم، بیشتر تابع رشد و افزایش واحدهای تجاری، مقررات بازرگانی و قوانین دولتی و
مالیاتی بوده است.از اینرو پیشرفتهای علمی و فنی در این زمینه از یک طرف و رشد
شتابان اقتصادی از طرف دیگر، این نیاز را بوجود آورده است که حسابداران در
زمینههای تخصصی مربوط، مهارتهای لازم را به دست آورند.پردازش اینگونه تخصصها و
تربیت نیروی انسانی متخصص، نیاز به ساختار آموزشش مؤثر، کارا و متناسب با شرایط
محیطی دارد.با توجه به تحولات اقتصادی کشور به نظر میرسد نظام آموزشی حسابداری
از نارساییهای بنیادی برخوردار بوده، از اینرو امکان پرورش استعدادها و به وجود
آوردن تخصصهای لازم را ندارد.شناسایی عوامل و موانع رشد آموزش حسابداری ا ولین شرط لازم در رفع اینگونه موانع
است.بر مبنای شناسایی اینگونه عوامل، میتوان، مدل توصیفی مناسبی با توجه به اهمیت
هر یک از متغیرهای لازم ارائه کرد؛که استقرار آن در رفع نارسایی موجود موثر افتد.
تحقیق حاضر به شناسایی و تعیین درجه اهمیت هر یک از عوامل و موانع رشد در ساختار
آموزشی حسابداری در ایران پرداخته، بر آن است تا تصویری«واقعی»از این عوامل
ودر نهایت مدل مناسبی برای آموزش حسابداری در ایران فراهم سازد.طراحی
مدل بر اساس نظرخواهی دستاندرکاران حرفهای، استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
این رشته، شکل یافته است.
خلاصه ماشینی:
"مانع رشد و ارتقای آموزش ح سابدارس است؛ 7-فقدان دوره کارورزی و کارآموزی در حین تحصیل دانشجویان، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 8-ارائه دروس به صورت مجزا و عدم وجود فرایند مرتبط کردن آنان در قالب یک سیستم اطلاعاتی حسابداری، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 9-یکنواختی نسبی برنامه دروس حسابداری در تمام دانشگاهها، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 10-عدم وجود جایگاه مناسب برای حرفه حسابداری در جامعه و درک پایین جامعه نسبت به شأن و منزلت حسابداری، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 11-فقدان همکاری بین استادان حسابداری و حسابداران حرفهای، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 12-فقدان انجمنهای حرفهای حسابداری و حمایت منسجم آنان از آموزش حسابداری از لحاظ مادی و معنوی، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 13-فقدان جایگاه مناسب در نشر و انتشار مقالات حسابداری، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 14-عدم برگزاری امتحانات تخصصی برای تأیید صلاحیت حرفهای، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 15-فقدان استانداردها و روشهای مدون حسابداری، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 16-فقدان استانداردها و روشهای مدون حسابرسی، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 17-کمبود منابع کتابخانهای و اطلاعات جاری، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 18-کمبود اطلاعات اولیه که لازمه تحقیق و پژوهش است، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 19-پذیرش دانشجویان که رشته تحصیلی آنان پیش از ورود به دانشگاه سنخیتی با رشته حسابداری ندارد، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 20-عدم علاقه دانشجویان به تحصیل در رشته حسابداری که ناشی از سیستم گزینش دانشجو است، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 21-عدم تأمین مالی دانشجویان در دوره تحصیل، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 22-عدم آشنایی کافی دانشجویان به زبان انگلیسی در استفاده بهتر از متون خارجی، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛23-کمبود جدی استادان با مدرک دکتری در رشته حسابداری، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 24-استفاده بیش از حد از استادان پارهوقت، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛ 25-عدم اشتغال استادان حسابداری به پژوهش و تحقیق مربوط به رشته، مانع رشد و ارتقای آموزش حسابداری است؛روش تحقیقاز آنجا که تحقیقات مشابهی در این زمینه در سایر کشورها صورت گرفته بود پارهای عوامل که به نحوی میتوانستند با کیفیت آموزش حسابداری مرتبط باشند شناسایی شدند."