Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه رویکردهای یاددهی- یادگیری مکاتب رفتارگرایی، شناخت گرایی و انسانگرایی در نظام آموزشی

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1377 - شماره 7 علمی-پژوهشی (20 صفحه - از 102 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : رویکردهای یاددهی ،رفتارگرایی ،یادگیری مکاتب رفتارگرایی ،انسان‌گرایی در نظام آموزشی ،نظام آموزشی ،انسان‌گرایی ،توالی فعالیت معلم ،شناخت‌گرایی ،مکاتب رفتارگرایی ،شاگرد در فرایند یاددهی ،ارتباط معلم و شاگرد ،یادگیری مکاتب ،یادگیری مکاتب مورد بررسی ،شاگرد ،فعالیت معلم و شاگرد ،شناخت‌گرایی و انسان‌گرایی ،توالی فعالیت ،مبانی معرفت‌شناسی ،معلم و شاگرد ،یادگیری مکاتب شناخت‌گرایی ،اهداف نظام آموزشی ،نقش معلم ،تدریس و یادگیری ،فرایند یاددهی ،یادگیری رفتارگرایی ،مکاتب شناخت‌گرایی و انسان‌گرایی ،تحقق اهداف نظام آموزشی ،مبانی معرفت‌شناسی مکتب ،مکتب شناخت‌گرایی ،معرفت‌شناسی مکتب

در این مقاله رویکردهای یاددهی-یادگیری رفتارگرایی، شناخت‌گرایی و انسان‌گرایی با نظر به مبانی معرفت‌شناسی آنها بررسی و مقایسه شده‌اند، آنگاه جایگاه هر یک از این رویکردها در تحقق اهداف نظام آموزشی مشخص شده است.روش اصلی تحقیق در این مقاله، تحلیل محتوی است و مقوله‌های مورد بررسی برای تحلیل داده‌ها بر پایه الگوی نظری تحقیق، مشخص شده‌اند.در این الگو رویکرد یاددهی-یادگیری به صورت منظومه‌ای در نظر گرفته شده است که بررسی آن باید با توجه به چهار مؤلفه-مبانی فلسفی، اهداف، فرایند و نتایج-صورت پذیرد.از تحلیل داده‌ها، نتایج زیر به دست آمده است:(الف) رویکردهای یاددهی-یادگیری مکاتب مورد بررسی از نظر توالی فعالیت معلم و شاگرد، نقش و نحوه ارتباط معلم و شاگرد در فرایند یاددهی-یادگیری با هم تفاوت دارند.(ب) جهت‌گیری معرفت‌شناسی مکاتب عامل تعیین‌کننده در روش‌شناسی هر یک از آنهاست.(ج) هر مکتبی ناظر بر اهداف ویژه‌ای است؛بنابراین کاربست رویکردهای یاددهی-یادگیری هر مکتب باید با نظر به اهدافی، که این رویکردها برای تحقق آنها تعبیه شده‌اند؛صورت پذیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.