Skip to main content
فهرست مقالات

تکنولوژی آموزشی و ضرورت آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 122 تا 133)

کلید واژه های ماشینی : تکنولوژی آموزشی، تعلیم و تربیت، به‌کارگیری تکنولوژی آموزشی، روانشناسی، نظریه، علمی، تعریف، تکنولوژی علم روانشناسی یادگیری، سؤالها، روانشناسی رفتاری در امر آموزش

در این مقاله پس از ارائه تعریفی جامع از تکنولوژی آموزشی، و دلایل ضرورت توجه به آن برای حل بسیاری از مسائل آموزشی کشور به بحث و بررسی برخی ایرادها و سؤالهایی که پیرامون تکنولوژی آموزشی مطرح است، پرداخته می‌شود، اهم این سؤالها عبارت است از:1-آیا تکنولوژی آموزشی به دنبال پیاده کردن مبانی و اصول و یافته‌های روانشناسی رفتاری در امر آموزش است؟2-آیا پذیرش و به کارگیری تکنولوژی آموزشی به معنای بی‌روح کردن و مکانیکی کردن امر آموزش است؟3-آیا تکنولوژی آموزشی پاسخگوی تمام نیازهای آموزشی است؟ در جمعبندی نهایی تکنولوژی آموزشی برای بالا بردن میزان بهره‌وری ساعات محدود آموزشی به عنوان یک ضرورت گریزناپذیر برای تمام دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت و آموزش معرفی شده؛زیرا که ارتقای ضریب کارآیی آموزشها تنها از طریق استفاده از یافته‌های علمی برگرفته از تحقیقات مربوط به آموزش میسر بوده، و این امر یک ضرورت انکارناپذیر است.

خلاصه ماشینی:

"چکیده در این مقاله پس از ارائه تعریفی جامع از تکنولوژی آموزشی، و دلایل ضرورت توجه به آن برای حل بسیاری از مسائل آموزشی کشور به بحث و بررسی برخی ایرادها و سؤالهایی که پیرامون تکنولوژی آموزشی مطرح است، پرداخته می‌شود، اهم این سؤالها عبارت است از: 1-آیا تکنولوژی آموزشی به دنبال پیاده کردن مبانی و اصول و یافته‌های روانشناسی رفتاری در امر آموزش است؟ 2-آیا پذیرش و به کارگیری تکنولوژی آموزشی به معنای بی‌روح کردن و مکانیکی کردن امر آموزش است؟ 3-آیا تکنولوژی آموزشی پاسخگوی تمام نیازهای آموزشی است؟ در جمعبندی نهایی تکنولوژی آموزشی برای بالا بردن میزان بهره‌وری ساعات محدود آموزشی به عنوان یک ضرورت گریزناپذیر برای تمام دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت و آموزش معرفی شده؛زیرا که ارتقای ضریب کارآیی آموزشها تنها از طریق استفاده از یافته‌های علمی برگرفته از تحقیقات مربوط به آموزش میسر بوده، و این امر یک ضرورت انکارناپذیر است. به عبارت دیگر نظریه‌های تعلیم و تربیتی از آنجا که بسیار عام هستند و به زیر بناهای فلسفی و کلی مفاهیم و پدیده‌های تربیتی می‌پردازند؛احتمالا اشارات و نکاتی را نیز درباره امر آموزش و تدریس بیان می‌کنند، ولی این بیان با تبیین این گونه پدیده‌ها در یک نظریه آموزشی کاملا متفاوت است، زیرا در یک نظریه آموزشی ضمن تبیین تمام پدیده‌های مربوط به آموزش(هدفها، روشها و شرایط)به تبیین رابطه سیستماتیک میان آنها و نحوه ارتباط علت و معلولی آنها نیز پرداخته می‌شود به طوری که فردا را قادر می‌سازد تا در هر موقعیت مشخص آموزشی، روشهای خاصی را برای تدریس موضوعات خاص به شاگردان خاص بکار بگیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.