Skip to main content
فهرست مقالات

تجلی قرآن در نهج البلاغه

نویسنده:

(13 صفحه - از 191 تا 203)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،امام علی ،خدا ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم ،غیب ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم ،خداوند ،مال ،قرآن در نهج‌البلاغه ،زهد ،حضرت امیر علیه‌السلام ،آیات قرآن ،علم ،علم غیب ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم آگاهی ،استناد ،زمین ،خد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم ،خطبة ،گفتار امام علیه‌السلام ،علی علیه‌السلام علم غیب ،شریفه ،پرسش ،آیه مورد اشاره امام علیه‌السلام ،امیر علیه‌السلام از آیات قرآن ،انعکاس آیات قرآن در نهج‌البلاغه ،حضرت امیر علیه‌السلام از آیات ،امام علی علیه‌السلام ،سخن ،پاسخ حلی امام علیه‌السلام اشاره

خلاصه ماشینی:

"حال پرسش این است آیا انبیا و اولی علیهم‌السلام از علم به غیب بهره دارند؟ آیا می‌توانیم بگوییم که به عنوان مثال پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یا علی علیه السلام علم غیب می‌دانند؟ در آیات قرآن، علم به غیب به صورت اثبات یا نفی مطلق نیامده است، بلکه در برخی از آیات سخن از آگاهی غیر خداوند از علم به غیب است بسان آیة شریفه: «عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا. ج: اگر سؤال شود حال که خداوند آگاه به ضمایر اشخاص است و نیک و بد فعل و جانشان را می‌شناسد چرا به استناد همین علم خود به آنان کیفر و پادش نمی‌دهد؟ و چه نیازی به ظهور و بروز این امر نهانی با کمک امتحان است؟ بخش اخیر سخن امام علیه السلام ، پاسخ این پرسش است: «و لکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب» ملاک استحقاق ثواب و عقاب ظهور افعال است نه خفای آن، زیرا در صورت خفا، حجت تمام نیست و شخص می‌تواند مدعی باشد که او غیر از آن چیزی است که درباره‌اش قضاوت شده است به‌ویژه آنجا که پای عقوبت در بین باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.