چکیده:
ایجاد تحول در نظامهای تربیت معلم را باید پیشنیاز تحقق هر نوع تحول در
نظامهای تعلیم و تربیت دانست.این نوشتار با توجه به چنین اصلی، به رشته تحریر
درآمده و در صدد است تا از طریق مقایسه خصوصیات تربیت معلم در جمهوری فدرال آلمان
با جمهوری اسلامی ایران به انجام این مهم یاری رساند.مقاله حاضر شامل بخشهای
گوناگونی است که عبارتند از:مقایسه ساختار تربیت معلم پیش از خدمت در دو کشور،
مقایسه برنامههای آموزش پیش از خدمت معلمان در دو کشور، رابطه میان پشتسرگذاشتن
برنامه تربیت معلم و پیوستن به کسوت معلمی در دو کشور، نسبت میان عرضه و تقاضای
معلم و رابطه آن با کیفیت معلمان در دو کشور.نگارنده امیدوار است با مطالعه تطبیقی در ابعاد موصوف، ضمن آشناکردن
دستاندرکاران تعلیم و تربیت میهن اسلامی، با جنبههای سودمند تربیت معلم در
جمهوری فدرال آلمان، سهم خود را در بهبود شرایط کنونی تربیت معلم ایفا کرده باشد.
خلاصه ماشینی:
"سمینارها یا کلاسهایی که به مدت یک روز در هفته در طول دو سال مرحله دوم از آموزش پیش از خدمت، برگزار شده، و دانشجو و معلمان در آنها شرکت میکنند، به سه دسته تقسیم میشوند که دسته اول بیشتر جنبه نظری و دو دسته بعدی بیشتر جنبه عملی دارند: سمینار اصلی 8 به لحاظ موضوعی به درسهای عمومی تعلیم و تربیت مانند سازمان مدارس، قوانین آموزش و پرورش و مدیریت مدرسه، مربوط است و عمدتا به صورت سخنرانی ارائه میشود.
(10) به اعتقاد نگارنده، هدف اصلی از مرحله دوم برنامه تربیت معلم در جمهوری فدرال آلمان، اعطای مهارتهای عملی به دانشجو معلمان است و در کنار تدریس عملی فرصت حضور در مراکز تربیت معلم و استفاده از مباحث کلاسی را نیز در قالب سمینارها برای او فراهم میسازد، میتواند هم به دلیل طول مدت و هم از حیث پرداختن به تدریس عملی ضمن حفظ ارتباط با درس و کلاس و استاد، به گونهای مؤثر به مقابله با پدیده فرار از حرفه معلمی پرداخته و زمینه تاریجی پذیرش مسؤولیت در معلمان آینده را بارور سازد.
در این زمینه حتی اگر بنا به مصالحی قرار است به اجرای قانون متعهدین خدمت ادامه داده شود و چنانچه اجرای آزمونهایی از نوع آزمونهای تعبیهشده در نظام تربیت معلم جمهوری فدرال آلمان را سازگار با شرایط و موقعیت کشور خود نمیدانیم، حداقل میتوان از طریق پیشبینی امتیازاتی برای دانشجو معلمانی که با معدل ممتاز، برنامههای تربیت معلم را پشت سر میگذارند، تحرک و انگیزه تحصیلی بیشتری را در داوطلبان به وجود آورد."