Skip to main content
فهرست مقالات

برجسته ترین شیوه های تبلیغی رسول اکرم (ص)

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 187 تا 204)

کلیدواژه ها :

اسوه ،دائرة المعارف ،شیوه‌های تبلیغی ،گفتاری ،عملی

کلید واژه های ماشینی : شیوه‌های تبلیغی رسول اکرم، پیامبر، اسوه، قرآن، دعوت، سیره، اسلام، شیوه‌های تبلیغی پیامبر اکرم، راهکارهای تبلیغی اسوه‌های قرآن، شیوه‌های تبلیغی

بررسی، استخراج و تحلیل شیوه‌ها و راهکارهای تبلیغی اسوه‌های قرآن بویژه پیامبر گرامی اسلام(ص)به حقیقت می‌تواند دائرة المعارف بزرگی پیرامون دعوت و تبلیغ فراهم آورد.هر چند تاکنون در این باره تلاش درخور و پژوهش بایسته صورت نگرفته است.در مقاله حاضر، با استفاده از قرآن، تفاسیر، روایات معتبر و سیره، بر آن شدیم تا ضمن بررسی مهمترین و پرکاربردترین شیوه‌های تبلیغی پیامبر خاتم(ص)در سه محور شیوه‌های گفتاری، عملی و مرکب(گفتاری عملی)، بر اهمیت شیوه‌های غیر مستقیم در تبلیغ پافشاری کنیم.دعوت به مشترکات و تردیدافکنی در مخالفان، نمونه‌های شیوه‌های گفتاری، سازش ناپذیری در اصول، برائت از شرک و مبارزه با عوامفریبی، از نمونه‌های بارز شیوه‌های مرکب، و مرحله‌بندی تبلیغ، مدارا و آسانگیری، هجرت، اعزام مبلغ به شهرها و قبایل، برپا کردن پایگاههای تبلیغی و ساده‌زیستی، مصادیق برجسته شیوه‌های عملی مطرح شده در این نوشتار هستند.

خلاصه ماشینی:

"را تعیین فرموده و حتی در برخی زمینه‌ها از پیروی اسوه‌ای خاص نهی فرموده است (2) ، اما در معرفی شخصیت والای حضرت محمد بن عبد الله(ص)سخن قرآن هیچ قیدی ندارد و مطلق بودن این اسوه را برای اقتدا همه انسانها در همه زمانها و همه مکانها می‌رساند؛ لقد کان فی رسول الله اسوة حسنة لمن یرجو الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیرا(احزاب، 21) براستی برای شما در رسول خدا سرمشقی نیکوست، برای کسی که به خدا و روز قیامت امید داشته و بسیار خدا را یاد کند. القاب و عبارات قرآنی نازل شده در این باره را می‌توان«مدالهای تبلیغی»این چهره تابناک قرآن دانست، که از سویی تنوع و جامعیت شیوه‌ه و مبانی دعوت و عظمت کارکرد تبلیغی آن حضرت نیز از آنها استفاده می‌شود:-لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة(احزاب، 21)برای شما در وجود رسول خدا تأسی نیکویی است. 5-1-2-دعوت به مشترکاتبه منظور یافتن راهی نفوذ در دل و اندیشه مخاطبان، پیامبر در صدد بیان نقاط مشترک عقیدتی با آنان بود تا آن مشترکات را واسطه ارتباط عمیقتر و مناظره منطقی قرار دهد؛از این رو در مواجهه با یهود و نصاری بر عقاید صحیح و قابل قبولشان انگشت می‌نهاد؛-قل یا اهل الکتاب تعالو الی کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله(آل عمران، 64)بگو ای اهل کتاب، بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که:جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم و بعضی از ما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.