Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل مؤثر بر هزینه های جاری دولت در استانهای کشور

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (26 صفحه - از 23 تا 48)

کلیدواژه ها :

هزینه‌های جاری ،مالیاتها ،نرخ تورم ،جمعیت شهری ،درآمدهای استانی

کلید واژه های ماشینی : دولت، مخارج جاری دولت، هزینه‌های جاری دولت، دولت در استانهای کشور، نرخ تورم، افزایش هزینه‌های جاری دولت، افزایش مخارج جاری دولت، مالیاتی، بودجه، اقتصادی

هدف از این مقاله، بررسی عوامل مؤثر بر افزایش هزینه‌های جاری دولت در استانهای کشور است. بدین منظور پس از مروری بر متون جوامع به موضوع، از اطلاعات و آمارهای موجود هر استان بر اساس آمارنامه‌های استانی که توسط سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار ایران، انتشار یافته به صورت مقطعی(مطالعه موردی در سال 73)و روش حداقل مربعات معمولی( O.L.S L)در برآورد الگوهای مورد نظر استفاده شده است.مهمترین متغیرهای توضیحی یا عوامل مؤثر بر افزایش مخارج جاری دولت در استانهای کشور در این مقاله عبارتند از:تداد دانش‌آموزان در استانها، جمعیت شهری هر استان، تعداد شاغلان در وزاتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری از سوی وزارت کشور، مالیاتهای دریافتی در هر استان، نرخ تورم در سال 73، دریافتهای استان از محل درآمدهای استانی، و دریافتهای استان از محل درآمدهای ملی.نتایج حاصل از برآورد الگوهای مختلف نشان می‌دهد در سال مورد نظر اثر متغیرهای فوق مثبت و معنادار است که از میان عوامل فوق، تعداد دانش‌آموزان استانها، نرخ تورم و تعداد کارکنان دولت بیش از سایر متغیرها بر مخارج جاری دولت در استانها تأثیر داشته است.بنابراین نتیجه‌گیری شده است که به منظور تعدیل مخارج جاری دولت در استانها-در شرایطی که امکان افزایش درآمدهای عادی دولت وجود ندارد-واگذاری فعالیتهای دولتی به بخش خصوصی در امور مختلف از قبیل آموزش می‌تواند مؤثر واقع شود.

خلاصه ماشینی:

"برآورد الگو به صورت زیر است:اعداد داخل پرانتز آماره‌های‌ t Lهستند که در آن:73 EGS L:مخارج جاری دولت در استانهای کشور در سال 73(متغیر وابسته) TGEM L:تعداد کارکنان دولت در استانها در سال 7373 YS L:دریافتهای استان از محل درآمدهای استان INF L:نرخ تورم در استانها در سال 73(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نتایج به دست آمده از الگوی فوق، ضرایب به دست آمده معنادار است و ارتباط مثبت و در حقیقت کششهای متغیرهای مستقل الگو را با متغیر وابسته نشان می‌دهد. برآورد الگوی فوق به صورت زیر است:اعداد داخل پرانتز آماره‌های‌ t Lهستند که در آن:73 EGS L:مخارج جاری دولت در استانهای کشور(متغیر وابسته)متغیرهای مستقل: TS L:تعداد دانش‌آموزان هر استان73 Tx L:مالیاتهای دریافتی هر استان iNF L:نرخ تورم73 TYSN L:کل دریافتهای استانبه منظور بررسی تأثیر بخش آموزش و پرورش در هزینه‌های جاری دولت در استانها از متغیر تعداد دانش‌آموزان وزارت کشور استفاده شده و از طرف دیگر، متغیرهای مهم دیگری چون نرخ تورم، مالیات و کل دریافتهای استان در الگو به کار رفته است. به طور خلاصه می‌توان به منظور منطقی کردن بودجه دولت و اعتدال و صرفه‌جویی در مخارج جاری دولت-چه در سطح کلان و چه در استانهای کشور بیشتر مد نظر است-موارد ذیل را بیان کرد:الف)افزایش درآمدهای مالیاتیب)تغیر در ترکیب مخارج دولتج)تجدید نظر در تشکیلات دولتی و کاهش کارکنان دولت(تعدیل نیروی انسانی)د)کاهش هزینه‌های جاری آموزش و پرورش از طریق مشارکت دادن بخش خصوصی(اولیای دانش‌آموزان)ح)تغییرات اندازه و ساختار جمعیت(سیاستهای کنترل موالید)الف)افزایش درآمدهای مالیاتیبدون شک برای تأمین بخشی از مخارج جاری دولت در استانهای کشور-با توجه به عملکرد مالیاتها در مقایسه با مخارج جاری در هر استان-باید تحول اساسی در نظام مالیاتی و تغییر اساسی در سیستم اجرایی و جمع‌آوری مالیات ایجاد شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.