Skip to main content
فهرست مقالات

شکاف میان نظریه و عمل در تعلیم و تربیت

نویسنده: ؛ ؛

پاييز 1378 - شماره 12 علمی-پژوهشی (14 صفحه - از 39 تا 52)

کلیدواژه ها : عمل ،نظریه ،فلسفه تعلیم و تربیت ،نظریه تربیتی ،عمل تربیتی ،شکاف نظریه- عمل

کلید واژه های ماشینی : تعلیم و تربیت ،شکاف میان نظریه ،تربیتی ،نظریه و عمل ،نظریه تربیتی ،آموزش و پرورش ،فلسفه تعلیم و تربیت ،عمل در تعلیم ،علم تعلیم و تربیت ،عمل تربیتی ،نظریه و عمل تربیتی ،مشکلات علم تعلیم ،ویلفرد کار ،والکر ،ظهور شکاف ،مفهوم تعلیم و تربیت ،عمل تربیت ،ایجاد شکاف میان نظریه ،مسائل تعلیم و تربیت ،شکاف نظریه و عمل ،حوزه مشترک ،زیربنایی ظهور شکاف ،شکاف نظریه ،نظریه‌پردازی در تعلیم ،مشکلات تعلیم و تربیت ،تحلیل مفاهیم ،تغییر انتظارات ،جدید ،نظریه‌های سنگ بنا ،فاصله میان نظریه

شکاف میان نظریه و عمل از مشکلات علم تعلیم و تربیت در دوران معاصر است که در متون تربیتی گذشته گزارش نشده است.مشکل مطرح در آن متون مربوط به عمل نکردن صاحب دانش به دانسته‌های خود بوده است، نه اینکه نظریه یا رهنمود تربیتی قابلیت اجرایی نداشته باشد.شکاف میان نظریه‌ها و عمل انواع مختلفی دارد.اما بررسی ماهیت آن از جمله موارد زیربنایی در بررسی تمام انواع آن است.به طور کلی در بررسی عوامل زیربنایی ظهور شکاف باید به تغییر انتظارات جوامع معاصر از آموزش و پرورش اشاره کرد؛بدین معنا که پاسخ به انتظار جامعه با گرایش عمل‌گرایی از آموزش و پرورش، مبنی بر تربیت نیروی انسانی و متخصص برای بازار کار و سازماندهی و مدیریت امور، باعث می‌شود تا مفهوم تعلیم و تربیت تغییر بنیادی یابد و یافته‌های رشته‌هایی نظیر فلسفه، روانشناسی و جامعه‌شناسی برای تحقق هدف تعیین شده وارد تعلیم و تربیت گردد و اتکا به این یافته برای نظریه‌پردازی در تعلیم و تربیت منجر به ظهور شکاف میان نظریه‌های تربیتی و عمل تربیت شود، زیرا ماهیت این رشته‌ها نظری است و با تعلیم و تربیت و مسائل آن بیگانه‌اند.همچنین به دلیل جدایی و عدم اتصال این رشته‌ها با یکدیگر و با تعلیم و تربیت، تشتت در این حیطه حاکم می‌گردد.فلسفه عمل‌گرایی ماده‌گرا در توضیح علل تشتت به حاکمیت معرفت‌شناسی بنیادگرا، مفهوم‌گرایی و اعتقاد به‌حقیقت ضروری اشاره دارد و معتقد است رفع این اشکال نیازمند معرفت‌شناسی جدیدی است که از آن به نسبیت‌گرایی معتدل تعبیر می‌کند که حاصل آن نظریه‌های سنگ بنا و یافتن حوزه مشترک و سنجش موارد اختلاف بر اساس این حوزه مشترک است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.