Skip to main content
فهرست مقالات

مشخصات نقشه مغزی دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 119 تا 138)

کلیدواژه ها : عادی ،نارساخوانی ،نقشه مغزی ،اختلال یادگیری

کلید واژه های ماشینی : نارساخوانی، مغزی، اختلال، اختلال نارساخوانی، خواندن، دانش‌آموز، مشخصات نقشه مغزی دانش‌آموزان، عادی، نوشتن، کنترل، حرکات، گروه آزمایش، ناحیه، بینایی، آزمون، خواندن و نوشتن، مقایسه، حرکات چشمی، اختلال خواندن، نقشه‌های مغزی، نیمکره چپ، فعالیت الکتروفیزیولوژیک مغز، دانش‌آموزان دچار نارساخوانی، فعالیت، فعالیت الکترو فیزیولوژیک مغزی، تشخیص، آموزش، گروه کنترل، گروه آزمایش و کنترل، کلمه

به منظور شناسایی خصوصیات فعالیت الکترو فیزیولوژیک مغزی در دانش‌آموزان دچار نارساخوانی، تعداد 30 دانش‌آموز پسر 8 تا 10 ساله از بین 220 دانش‌آموز ناتوان در یادگیری به عنوان گروه بالینی-15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه کنترل-انتخاب شدند و با استفاده از دستگاه پیشرفته نقشه مغزی، فعالیت الکتروفیزیولوژیک مغز آنها ثبت و با 15 دانش‌آموز پسر 8 تا 10 ساله همگن و عادی مقایسه شدند.با استفاده از آزمون T مستقل میانگین امواج مغزی آلفا، بتا، دلتا و تتا مورد مقایسه قرار گرفت و تفاوت مشخصی بین گروه آزمایش و عادی از نظر موج بتا به دست آمد.

خلاصه ماشینی: "با استفاده از آزمون T مستقل میانگین امواج مغزی آلفا، بتا، دلتا و تتا مورد مقایسه قرار گرفت و تفاوت مشخصی بین گروه آزمایش و عادی از نظر موج بتا به دست آمد. نکته مهم این است که اگر عوامل مختلفی مثل وظایف مختلف و تفاوتهای فردی می‌توانند منجر به حرکات چشمی کاملا مختلف بین رساخوانها و نارساخوانها شوند، پس باید به هنگام استفاده از حرکات چشمی-به عنوان ملاکی برای تشخیص و تمایز بین کودکان عادی و نارساخوان-توجه و دقت زیادی کرد. -معیارهای تشخیص اختلال نارساخوانی-نادرست نویسی بر مبنای چهارمین راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی 1994 کد اختلال 1/315-اختلال خواندن:(اختلال خواندن مربوط به رشد) الف)پیشرفت در زمینه خواندن، بر مبنای آزمون میزان شده انفرادی، با در نظر گرفتن سن زمانی شخص، هوش سنجیده شده و آموزش متناسب با سن به طور قابل توجهی پایینتر از سطح مورد انتظار است. 5. بحث و نتیجه‌گیری الف)در سطح نتایج توصیفی همان‌طور که مشاهده شد، نیمکره چپ بخصوص ناحیه گیجگاهی در اختلال نارساخوانی بیشتر درگیر است؛زیرا نیمکره چپ بیشتر درگیر تکلم و خواندن، فهم تکلم و بیان تکلم است، یعنی مسیر عصبی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) عادی خواندن، علاوه بر ناحیه پس سری راست از جسم پینه‌ای عبور می‌کند و در ناحیه پس سری چپ، اطلاعات با اطلاعات پس سری راست در ناحیه شکنج زاویه‌ای تطبیق پیدا کرده، سپس وارد ناحیه ورنیکه و بعد ناحیه بروکا می‌شود. یکی از نتایج مهم تحقیق حاضر این است که همانند دافی و لوبار در خلال حالت استراحت بین گروهها تمایز قائل شده و نیازی به انجام دادن آزمایش درخلال خواندن نیست شایدهمین امر به عنوان یک معیار تشخیصی در آینده مطرح شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.