Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه سیمای انسان در کتابهای دبیرستانی ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: ؛

بهار 1379 - شماره 14 علمی-پژوهشی (14 صفحه - از 127 تا 140)

کلیدواژه ها : تعلیم و تربیت ،آموزش و پرورش تطبیقی ،کتابهای درسی دبیرستانی ،تأثیر برنامه درسی ،ابعاد وجودی انسان

کلید واژه های ماشینی : انسان براساس کتابهای درسی ،کتابهای درسی دوره دبیرستان ،کتابهای درسی امریکا ،ابعاد وجودی انسان ،مطالعه رفتار آدمی ،کتابهای درسی ،موجودی مرکت از روح ،کتابهای زیست‌شناسی ،کتابهای درسی دبیرستانی ،روشهای تجربی مورد مطالعه ،روش تجربی ،دوره دبیرستان ،کتابهای روانشناسی امریکا ،رفتار آدمی ،موجودی بیولوژیکی مورد مطالعه ،امریکا ،کتابهای دبیرستانی ایالات‌متحده امریکا ،جمهوری اسلامی ایران ،کتابهای بینش اسلامی ،روش مطالعه رفتار آدمی ،کتابهای بینش اسلامی دبیرستانی ،انسان در کتابهای درسی ،دبیرستانی ،کتابهای زیست‌شناسی و روانشناسی ایران ،وجودی ،ابعاد وجودی ،کتابهای دبیرستانی ،خصوص ابعاد وجودی انسان ،بینش اسلامی ،کتابهای زیست‌شناسی امریکا

هدف مقاله حاضر آن است که با استفاده از روش تحلیل محتوا، سیمای انسان-پیدایش انسان، ابعاد وجودی او و نیز روش مطالعه رفتار آدمی-را در نمونه‌ای از کتابهای دبیرستانی ایالات متحده امریکا و ایران مقایسه کند.نتایج این مطالعه حاکی از آن است که در برخی از کتابهای علوم و زیست‌شناسی دبیرستانی امریکا، ادعا می‌شود که انسان محصول تکامل تدریجی است و از نسل جاندارانی چون میمونهاست.در حالی که در کتابهای بینش اسلامی جمهوری اسلامی ایران، آمده است که خداوند انسان را آفریده و او را جانشین خود در روی زمین قرار داده است.در خصوص ابعاد وجودی انسان برخی از کتابهای زیست‌شناسی امریکا، انسان را موجودی صرفا بیولوژیکی و فاقد روح تلقی می‌کنند، لیکن کتابهای بینش اسلامی دبیرستانی ایران، آدمی را به عنوان موجودی مرکت از روح و ماده که از روح خداوند در کالبد او دمیده شده است، معرفی می‌کنند.نظرگاه برخی از کتابهای روانشناسی امریکا راجع به مطالعه رفتار این است که می‌توان انسان را به عنوان موجودی بیولوژیکی مورد مطالعه قرار داد، داده‌هایی قابل پیش‌بینی در خصوص رفتار او گردآوری و آنها را تحلیل و رفتارش را تبیین نمود.در صورتی که بر طبق کتابهای زیست‌شناسی و روانشناسی ایران، رفتار آدمی پدیده‌ای است پیچیده که نمی‌توان آن را صرفا به کمک روش تجربی مورد مطالعه قرار داد.بعلاوه، در جریان این مطالعات جنبه‌های روحی او را نمی‌توان نفی کرد و نادیده گرفت.این مقاله همچنین با ذکر شواهدی تجربی، تأثیر محتوای برنامه‌ها و کتابهای درسی رابر نگرش و طرز تفکر دانش‌آموزان تبیین می‌کند و در پایان به دو رویکردی که می‌توانند در خصوص معرفی سیمای انسان در کتابهای درسی دبیرستانی کشور مورد استفاده برنامه‌ریزان و مؤلفان قرار گیرند، اشاراتی می‌نماید.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.