Skip to main content
فهرست مقالات

انتقال یافته های پژوهشی از مراکز تحقیقاتی به کاربران با استفاده از الگوی مرکز همکاریهای مشترک تحقیق و توسعه

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 171 تا 186)

کلیدواژه ها : انتقال تکنولوژی ،مرکز همکاریهای مشترک تحقیق و توسعه ،نظام تعریف تقاظا ،تکنولوژیهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ،ساختار فضایی

کلید واژه های ماشینی : مراکز همکاریهای مشترک تحقیق، همکاریهای مشترک تحقیق و توسعه، انتقال، تحقیق و توسعه، مراکز مشترک تحقیق و توسعه، الگوی مرکز همکاریهای مشترک تحقیق، پژوهش، محصولات، سازمانهای، انتقال یافته‌های پژوهش، ایجاد مراکز همکاریهای مشترک تحقیق، تولید، فناوری، تکنولوژی، تقاضا، انتقال یافته‌های پژوهشی به کاربران، سازماندهی مراکز مشترک همکاریهای تحقیق، مشترک تحقیق، نظام تعریف تقاضا، انتقال تکنولوژی، مراکز تحقیقاتی به کاربران، مشکل انتقال یافته‌های تحقیق، دانش، ساختار، صنعتی، کار، انتقال فناوری، تولید محصولات، فرایندهای، هم‌کاری شرکتهای عضو مرکز مشترک

این احساس وجود دارد که با در اختیار گذاشتن فکر، مفاهیم و نمونه‌ها، سازمانها می‌توانند روی آنها سرمایه‌گذاری کنند و آنها را به کار برند.اما در عمل اینگونه نیست، باید از قبل روی چگونگی انتقال یافته‌های پژوهشی به کاربران، فکر و چاره‌جویی کرد.انتقال یافته‌های پژوهش از آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی به کارخانه و مانند آن و تولید محصولات مورد نیاز مشتریان چالشی همیشگی است.مشکل انتقال یافته‌های تحقیق همیشه دانستن چگونگی انتقال آن نیست، بلکه اجرای خوب آن است.معمولا روشهای مؤثر برای انتقال یافته‌های پژوهش در فکر متخصصان وجود دارد، اما به کاربردن آنها با مشکل مواجه است.انتقال یافته‌های تحقیق از مراکز تحقیقاتی به سازمانهای تولیدی و خدماتی زمانی مشکل‌تر می‌شود که موضوعاتی نظیر هزینه، نبودن تقاضا برای محصولات موجود و مانند آن پیش رو است.به طور معمول محققان و کاربران جدای از یکدیگرند و عواملی نظیر قابلیتهای حرفه‌ای، فرهنگ رقابت و فاصله فیزیکی بین آنهاوجود دارد.در این مقاله مبانی نظری و عملی مراکز همکاریهای مشترک تحقیق و توسعه مرکب از دولت7دانشگاهها، صنایع و بخش خصوصی که می‌توانند تبدی یافته‌های پژوهشی را به محصولات و فرایندهای مورد نظر عهده‌دار شوند ارائه می‌شوند.این مقاله که به صورت مروری تحلیلی و مبتنی بر تجارب سایر کشورها و تجربیات نویسنده در بخش صنعت و دانشگاه است، انگیزه‌ها، اهداف، الگوهای سازماندهی و مراحل انتقال یافته‌های پژوهشی از مراکز همکاریهای مشترک تحقیق و توسعه با کاربران وارتباط مراکز با نظام تعریف تقاضا در قالب یک ساختار فضایی را مورد بحث قرار می‌دهد.

خلاصه ماشینی: "این مقاله که به صورت مروری تحلیلی و مبتنی بر تجارب سایر کشورها و تجربیات نویسنده در بخش صنعت و دانشگاه است، انگیزه‌ها، اهداف، الگوهای سازماندهی و مراحل انتقال یافته‌های پژوهشی از مراکز همکاریهای مشترک تحقیق و توسعه با کاربران و ارتباط مراکز با نظام تعریف تقاضا در قالب یک ساختار فضایی را مورد بحث قرار می‌دهد. 7. انتقال یافته‌های پژوهش از مراکز همکاریهای مشترک تحقیق و توسعه به کاربران مراحل انتقال یافته‌های پژوهشی از مراکز همکاریهای مشترک تحقیق و توسعه به کاربران عبارتند از: 91تحقیق و توسعه به منظور محصول یا فرایند مورد تقاضا؛2)پذیرش نتایج پژوهش توسط یکی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) از کاربران عضو مرکز؛3)اجرای آن(محصول یا فرایند طراحی شده)توسط کاربر با همکاری مرکز؛4) بهره‌برداری از یافته‌های پژوهش به صورت محصول یا فرایند(نمودار 3) مراکز همکاری مشترک تحقیق و توسعه موارد زیر را مورد توجه قرار می‌دهند:1)به حداقل رساندن موانع برای انتقال موفقیت‌آمیز یافته‌های پژوهش، مانند موانع اداری، قانونی و محدودیتهای مالی؛اولویتهای تحقیقاتی توسط کاربران و در قالب خطمشیهای کلی برنامه‌های توسعه کشور تعیین می‌شود؛2)پروژه‌های تحقیقاتی مورد نظر باید اهداف مشخص و تعریف شده‌ای را در بلند مدت دنبال کنند. همان گونه که در نمودار 5 ملاحظه می‌شود نیازهای تحقیقاتی براساس برنامه‌های بلند مدت کشورنمودار 5 ساختار فضایی نشاندهنده رابطه بین نظام تعریف تقاضا(شورای عالی علوم، تحقیقات و یا سازمان ملی علوم و فناوری)و مراکز مشترک همکاریهای تحقیق و توسعه (7). کانون توجه این شبکه از سازمانهای صنعتی، دانشگاهی و مؤسسات تحقیق و توسعه، علاوه بر تحقیق و توسعه، تربیت محققان و ایجاد مراکز مشترک تحقیق و توسعه با ویژگی انعطالف و قابلیت تحقیق و تولید تخصصی، ایجاد روشهای مؤثر برای مدیریت تبدیل نتایج پژوهش به کالاها و خدمات مورد نیاز ذی‌نفعها همراه با کیفیت و بهره‌وری است‌[12]."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.