چکیده:
تحقیق حاضر مقایسه تأثیر الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان را در تصویرسازی ذهنی کودکان نابینا و بینا مورد بررسی قرار داده است.نمونههای تحقیق 60 نفر دانش آموزان پسر در سن 11 تا 12 در پایه پنجم ابتدایی سال 78-1377(30 نفر نابینایان آموزشگاه ابابصیر اصهفان و 30 نفر بینا از مدارس همجوار)بودهاند. برای جمعآوری اطلاعات در مراحل مختلف تحقیق از پرسشنامه شانزده عاملی شخصیت کتل برای بزرگسالان،پرسشنامه خودساخته مبتنی بر عوامل شانزدهگانه شخصیتی کتل و پارهای از ویژگیهای فیزیکی،نوار ضبط صوت و نوار ویدیویی استفاده شده است.آزمودنیها، پس از گزینش تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم و براساس ویژگیهای سنی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی،پایه تحصیلی و معدل درسی همترازسازی شدهاند. در وهله اول،صدا و تصویر 10 معلم به طور جداگانه در حین گفتن ملا از یک متن واحد معین ضبط شد و سپس توسط پرسشنامه 16 عاملی شخصیتی کتل،عوامل شخصیتی آنها استخراج گردید.بدین ترتیب از میان آنها،6 معلم که نمرات آنان در برخی از عوامل شخصیتی (عاطفی)بالاتر و پایینتر از میانگین بود،در نظر گرفته شدند.در وهله دوم،یک بار تمام آزمودنیهای نابینا و بینا در معرض شنیدن الگوهای صوتی و یک بار دیگر به منظور کنترل تصاویر ذهنی،فقط آزمودنیهای بینا در معرض دیدن تصویر صاحبان صوت قرار گرفتند. دادههای به دست آمده توسط آزمونهای همبستگی پیرسن،تحلیل واریانس یکطرفه،توکی و تحلیل گرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها نشان میدهند:تأثیر الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان در تصویرسازی ذهنی نابینایان و بینایان متفاوت است.کودکان بینا و نابینا در تصویرسازی ذهنی،تابع یک الگوی واحد نیستند،بدین معنا که کودکان نابینا ارتجالا از حس شنوایی(تمرکز شنیداری»)و کودکان بینا از حس بینایی بهره میجویند و این تأثیر بیشتر متوجه عوامل عاطفی شخصیت همچون A (گرمی)، E (تسلط)، F (سرزندگی)، I (حساسیت)، L (خوش بینی)، H (جسارت)، O (اعتماد به خود)، 4Q (تنش)است.به علاوه بین تصاویر ذهنی کودکان بینا و نابینا از سایر عوامل،یعنی B (هوش)، C (پایداری هیجانی)، G (اخلاقی)، M (عملگرایی)، N (ملاحظهکاری)، 1Q (محافظهکاری)، 2Q (متکی به خود)، 3Q (خودنظمدهی)تفاوت مشاهده نشد.همچنین تجسمات ذهنی بینایان با دیدن تصویر صاحبان صوت در مقایسه با نابینایان با شنیدن لحن صدای بزرگسالان از ویژگیهای فیزیکی،قد،وزن،سن،زیبایی برتر و منطبق بر واقعیت است. در خاتمه،معلوم گردید تصاویر ذهنی خوشایند نابینایان از الگوهای صوتی بزرگسالان به 8 عامل(عاطفی)فوقالذکر در آنان مربوط است که این امر خود نشان میدهد بین تصاویر ذهنی خوشایند نابینایان با پارهای از مؤلفهای عاطفی بزرگسالان-به واسطه شنیدن الگوهای صوتی آنها-رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"تصویرسازی ذهنی کودکان نابینا و بینا مورد بررسی قرار داده است.
الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان در تصویرسازی ذهنی نابینایان و بینایان متفاوت است.
عامل(عاطفی)فوقالذکر در آنان مربوط است که این امر خود نشان میدهد بین تصاویر ذهنی
و مؤلفههای شخصیتی آنان در تصویرسازی ذهنی کودکان نابینا و بینا قابل توجیه میگردد.
ذهنی کودکان نابینا و بینا یکسان است یا متفاوت و اگر شباهت یا تفاوت وجود دارد،آیا این
1. آیا تصویرهای ذهنی در بین کودکان نابینا از الگوهای صوتی بزرگسالان و پارهای از
2. آیا تصویرهای ذهنی در بین کودکان بینا از الگوهای صوتی بزرگسالان و پارهای از
4. آیا تصویرهای ذهنی خوشایند کودکان نابینا از صاحبان الگوهای صوتی با پارهای از
صدای تعدادی از آنها(یک به یک)برای مقایسه تصاویر ذهنی-شنیداری کودکان نابینا و بینا.
-تصویرهای ذهنی در بین کودکان نابینا از الگوهای صوتی معین بزرگسالان و پارهای از
کودکان نابینا از الگوهای صوتی بزرگسالان و پارهای از عوامل شخصیتی آنان وجود دارد:
تصویرهای ذهنی در بین کودکان بینا از الگوهای صوتی معین بزرگسالان و پارهای از
تصویرهای ذهنی در بین کودکان بینا از الگوهای صوتی معین بزرگسالان و پارهای از
با بینایان(64/0 1t )برای L (خوشبینی)،بین تصویرهای ذهنی خوشایند کودکان نابینا از الگوهای صوتی بزرگسالان و عامل عاطفی A (گرمی)، E (تسلط)، I (حساسیت)،
تأثیر الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان در تصویرسازی کودکان نابینا
نابینا از لحاظ توانایی تصویرسازی بر پایه حس شنوایی تفاوت معناداری با یکدیگر دارند و این تفاوت،برتری کودکان نابینا را در شکلدهی تجسمات شنیداری به خوبی آشکار میسازد"